Review van De Verdwenen Ruïnes Van Arnak
“Zand in Licht!!” Na dagen turen door je kijker zie je eindelijk een stipje aan de horizon. Van enthousiasme gooi je een paar letters door elkaar. “Land in Zicht!!” En je expeditieleden komen er al aan. Zou dit dan eindelijk het eiland zijn waar we al zo lang naar op zoek zijn? Het eiland met de verdwenen ruïnes van Arnak?
Jullie hebben al zo veel oude verhalen gehoord over dit eiland, maar niemand slaagt erin om het te vinden. Tot nu, jij staat nu op het strand en je kan niet wachten om het eiland te gaan onderzoeken. Maar toch twijfel je nog even voordat je het dichte woud instapt. Want al die oude verhalen die jou verteld zijn over de bewakers van dit eiland, de schorpioenen, kikkers, spinnen en vogels van monsterlijke proporties… de rillingen lopen over je rug. Maar de drang naar het avontuur wint het van je angst en je gaat op weg naar de Slangentempel van Arnak.
Klinkt spannend hé! En dat is het ook, want je weer nooit welke locaties je zult ontdekken en door welke angstaanjagende bewakers ze worden bewaakt.
Tot aan de laatste ronde blijft het spannend welke speler de meeste ontdekkingen heeft gedaan en zo het spel wint.
Arnak is een combinatie van allerlei spelmechanismes. Zo is het bijvoorbeeld een deckbuilder, je begint met een stapel kaarten die in de loop van het spel groter wordt. Iedere ronde pak je 5 kaarten van je ‘deck’ en elke kaart die je gespeeld hebt leg in in je ‘speelgebied’. Aan het eind van de ronde schud je alle kaarten uit je speelgebied en leg je deze weer onderop je trekstapel ofwel je ‘deck’. Zo komen dezelfde kaarten in de loop van het spel steeds weer terug in je hand.
De kaarten hebben reissymbolen en effecten. Per kaart moet je steeds kiezen of je het effect van de kaart gebruikt of de reissymbolen. Zo kunnen de kaarten waarmee je het spel start, je goud of kompassen opleveren als je het effect gebruikt. Maar ze hebben ook allemaal verschillende reissymbolen, die je nodig hebt om de verschillende locaties te kunnen bereiken.
Op Avontuur!
Jij, als echte avonturier, kunt iedere beurt kiezen uit deze hoofdacties:
- Doe een Archeologische Opgraving
- Ontdek nieuwe Locaties
- Versla de Bewakers
- Koop een voorwerp-kaart of een artefact-kaart
- Speel een kaart
- Onderzoek Arnak
Iedere beurt mag je één van bovenstaande hoofdacties uitvoeren. Er zijn ook vrije acties; die mag je onbeperkt uitvoeren. Als je geen actie meer wilt of kunt spelen dan pas je en zit de ronde er voor jou op. Als alle spelers hebben gepast gaan we naar de volgende ronde.
We lopen alle acties even door:
- Een opgraving doen – Er zijn 5 locaties waar je opgravingen kunt doen (maar dat worden er steeds meer). Je vindt hier goud, kompassen, kleitabletten, pijlpunten & robijnen. Allemaal middelen die je weer nodig hebt om andere acties uit te kunnen voeren. Niet iedere locatie is even gemakkelijk te bereiken; let daarom altijd goed op de reiskosten die je moet betalen om ergens te kunnen komen.
- Ontdek nieuwe locaties – zoals gezegd komen er steeds meer locaties bij. Om een nieuwe locatie te ontdekken moet je wel over wat middelen beschikken. Het kost natuurlijk tijd, je betaalt een aantal kompassen (deze staan voor de tijd die je nodig hebt om iets te ontdekken). Neem het beeld dat je op de locatie vindt en voer het effect uit (ieder beeld heeft een ander symbool; je ontvangt bijvoorbeeld een robijn of kompas). En nu komt het: je pakt een locatietegel en een bewakerstegel van de dichte stapel en legt deze op jouw net ontdekte plekje. Je pakt snel de bonus van de locatietegel, maar de bewaker kun je deze beurt niet meer verslaan… hopelijk lukt dat je later deze ronde nog want anders ontvang je een angstkaart in je deck.
Zit je krap bij kas of heb je bepaalde voorwerpen nodig? Je kunt in de loop van het spel een aantal gevonden beelden inwisselen voor de benodigde middelen, maar dit kost je wel steeds een aantal overwinningspunten. - Versla de bewaker – Heb je deze ronde een nieuwe locatie ontdekt, dan is er ook een bewaker verschenen. Om deze te kunnen verslaan moet je de kosten betalen zoals op die kaart staan afgebeeld. Heb je de kosten betaald dan neem je de bewaker van het bord en legt hem naast je spelersbord; een mooi aandenken aan je avontuur die je eind van het spel ook nog eens 5 punten oplevert. En bovendien geven de meeste bewakers je nog een eenmalige bonus, die je in de loop van het spel kunt gebruiken.
- Koop een kaart – De rij met beschikbare kaarten ligt langs het rondespoor. Deze bestaat uit 6 kaarten; artefacten en voorwerpen. Een gekocht voorwerp gaat direct onderop je deck. Het effect van een artefact mag je direct spelen en de kaart leg je in je speelgebied. De ronde-marker (de staf) scheidt deze 2 typen kaarten, links van de staf liggen de artefacten en rechts van de staf de voorwerpen. Iedere ronde verschuift de staf een stapel en is er dus ook een artefactkaart méér te koop en een voorwerp minder. Dit is eigenlijk heel logisch, want des te langer je op het eiland bent, des te minder nieuwe voorwerpen je nog uit je boot kunt halen en des te meer artefacten je ondertussen gevonden hebt.
- Speel een kaart – Betaal de eventuele kosten en speel de actie. Leg de gebruikte kaart in je speelgebied.
- Onderzoek Arnak – Het onderzoeksspoor brengt je uiteindelijk naar de verloren ruïnes. Maar eerst moet je met je vergrootglas- en logboektegels nog een lange weg afleggen. Je logboek mag nooit verder op het spoor komen dan je vergrootglas (logisch, want je onderzoekt eerst met je vergrootglas en daarna noteer je het in je logboek).
Om naar een volgend veld te verplaatsen betaal je de kosten. Je vergrootglas en notitieboek ontvangen bij iedere stap de effecten (bijvoorbeeld handige assistenten). Ben jij de eerste speler die een bepaald veld bereikt dan verdien je vaak ook nog een leuke bonus.
Hoe verder je op het onderzoeksspoor komt, hoe meer punten je krijgt. Bereikt jouw vergrootglas de bovenste rij dan heb je de Verdwenen Tempel ontdekt en dan levert dat zelfs een heleboel punten op. En hoe eerder je dit bereikt, hoe meer punten.
Vanaf het moment dat je deze bovenste rij hebt bereikt mag je ook tempeltegels kopen. Deze tegels zijn prijzig, maar leveren wel een flinke hoeveelheid overwinningspunten op. - Passen – Kan of wil je geen acties meer doen deze ronde, dan pas je en kom je deze ronde niet meer aan de beurt. Als alle spelers hebben gepast gaan we door naar de volgende ronde.
Einde van het Spel
Na ronde 5 gaan we punten tellen. Het spel Arnak heeft zo’n handig scoreblok waarin je per onderdeel je punten opschrijft. Je ontvangt punten voor:
- De positie van je Vergrootglas en Notitieboek
- Gekochte Tempeltegels
- Gevonden Beelden
- Overwonnen Bewakers
- Sommige Kaarten leveren punten op
- Angstkaarten zijn 1 minpunt per kaart
Conclusie
De Verdwenen Ruïnes van Arnak is een spel waar we lang naar uit hebben gekeken. En het is het wachten meer dan waard geweest! Arnak is een hele leuke combinatie van een Deckbuilder, Worker Placement en zelfs een race-element op het onderzoeksspoor.
Min & Elwen, de artiestennamen van de ontwerpers van dit spel, hebben een indrukwekkend debuut gemaakt met Arnak. Terecht dat hun werkgever, Czech Games Edition, dit spel heeft uitgebracht en dat White Goblin Games hem nu in het Nederlands heeft uitgebracht.
En dan het thema; je voelt je tijdens het spelen een echte avonturier, Indiana Jones is er niets bij. Het is een fantastisch gethematiseerd spel, en super-spannend tot het einde. Waar je bij sommige spellen niet helemaal doorhebt wat nou eigenlijk de link is tussen het spel zelf en het thema, is dat hier gewoon één mooi duidelijk en logisch geheel. De regels zijn duidelijk en overzichtelijk geschreven en geïllustreerd, dus gemakkelijk door te komen.
Het spel is goed gebalanceerd, iedereen heeft evenveel kansen, ook als je met verschillende spelersaantallen speelt. Hoewel je natuurlijk de pech kunt hebben dat je concurrenten nét voor jou een positie inpikken die jij op het oog had, is er verder vrijwel geen geluksfactor in het spel. En je weet natuurlijk niet welke locatietegel en bewaker je zult ontdekken, maar ook daar kun je redelijk op voorbereid zijn door al over voldoende middelen te beschikken. Het aantal opgravings-locaties worden aangepast aan het aantal spelers.
Wij hebben ons enorm vermaakt tijdens het spelen van De Verdwenen Ruïnes van Arnak. En hoewel ik in mijn eerste spel (samen met Das, Remon & Chantal) tot driekwart van het spel het gevoel had dat ik er prima voorstond, veranderde dat in de laatste 2 rondes toch nog totaal en moest ik in de achtervolging op mijn medespelers. Een laatste eindsprint op het onderzoeksspoor mocht niet meer baten. Een goede les voor de volgende keer. En als we het echt goed onder de knie hebben dan heeft het speelbord nog een andere zijde met nog meer uitdaging.
Arnak is wat mij betreft een absolute aanrader als je van de iets stevigere spellen houdt en ook als je de stap richting expertspellen eens zou willen proberen is dit een hele leuke tip. Wij zijn benieuwd met welke awards en spellenprijzen De Verdwenen Ruïnes van Arnak dit jaar aan de haal gaat.
Je speelt het spel met 1-4 spelers vanaf 12 jaar en een potje duurt ongeveer 75 minuten.
Deze review van De Verdwenen Ruïnes Van Arnak is geschreven door Mario.
Lees alle reviews van Mario
Koop De Verdwenen Ruïnes Van Arnak bij je lokale Spellenwinkel:
Alle SpellenwinkelsSteun Spellenbunker, koop bij deze winkels:
bol.comAmazon
Videos over Verdwenen Ruïnes van Arnak, De
Omschrijving van De Verdwenen Ruïnes Van Arnak
De Verdwenen Ruïnes Van Arnak is een Expertspel dat door 1-4 spelers gespeeld kan worden vanaf 12 jaar. Een spelletje De Verdwenen Ruïnes Van Arnak duurt gemiddeld 75 minuten en scoort qua moeilijkheid 3 ster(ren) . De Verdwenen Ruïnes Van Arnak staat in het Engels bekend onder de naam Lost Ruins of Arnak. De Verdwenen Ruïnes Van Arnak is ontworpen door Elwen & Mín en wordt in het Nederlands in Nederland & België uitgegeven door White Goblin Games & Czech Games Edition. .
Speel ook deze Spellen
Deze spellen komen uit dezelfde categorieën als Verdwenen Ruïnes van Arnak, De.