Review van Roam
"Roam is de meest toegankelijke Laukat die ik tot nu toe speelde en speelt heerlijk weg in 60 minuten."

— Niels

“In de wildernis van Arzium dwalen alle karakters versuft rond. Jij zult naar ze op zoek moeten gaan om ze wakker te maken. Nadat ze wakker zijn geworden, sluiten ze zich bij je aan om samen op zoek te gaan naar nog meer ronddwalende karakters.”

Roam is een dromerig puzzelspel met in het hart pattern building, area control en tableau building. Verzamel de meeste punten met speelkaarten en artefacten. Claim speelkaarten waarop je meer reisstenen weet te plaatsen dan je medespelers en doe dat door polyominopatronen te leggen die beschikbaar zijn op je speelkaarten. Elke speelkaart die je claimt, levert je punten en een nieuw karakter met een nieuw patroon op. Zo puzzel je ontspannen tot iemand tien speelkaarten heeft.
Type spel
Roam is een area control, pattern building en tableau building spel met dromerig geïllustreerde kaarten van Ryan Laukat.
Doel van het spel
Je wint Roam als je de meeste punten hebt aan het eind van de ronde waarin minimaal één speler tien karakterkaarten in zijn tableau heeft. Punten scoor je voor speelkaarten en artefacten. Hoe je die verzamelt, lees je in het spelverloop.
Voorbereiding
Elke speler krijgt drie startkaarten en alle reisstenen in een spelerskleur. Leg de speelkaarten in een trekstapel met de landzijde naar boven op tafel. Vorm een speelgebied van zes landkaarten in een vlak van twee rijen van drie. Elke speler legt zijn startkaarten met de karakters naar boven voor zich neer aan zijn zijde van het speelgebied. De plaatsing van de kaarten is belangrijk want bepaalt de oriëntatie van de patronen die een speler mag leggen. Anders dan ik gewend ben van spellen met polyomino’s, mag je het patroon uitsluitend leggen zoals afgebeeld op de kaart en dus niet draaien of spiegelen. Verdeel de munten zoals beschreven in de spelregels en leg vier artefacten open naast het speelgebied.

Spelverloop
In je beurt gebruik je het patroon op een voor jou openliggend karakter om reistenen in het speelgebied te leggen. Bedek je een veld met munten, dan krijg je een munt per symbool. Je moet je aan het patroon en de oriëntatie ervan houden. Je mag de vorm in dit spel dus niet draaien of spiegelen. Patronen moeten volledig op het speelveld passen en de blanco vierkanten mag je als bonus leggen door twee munten te betalen. Je mag je reisstenen op lege velden leggen; in de stapelvariant van het spel mag je reisstenen ook bovenop elkaar plaatsen. Draai na gebruik van een patroon je karakterkaart om. Je kan dat patroon zo lang je karakter deactief is niet gebruiken. Als al je karakterkaarten gedeactiveerd zijn, mag je aan het begin van je beurt alle kaarten heractiveren. Als je dat eerder wilt doen, betaal je een munt per openliggend karakter om de deactieve karakters weer open te draaien.

Zijn aan het eind van een beurt alle velden van een kaart in het speelgebied bedekt, dan claimt de speler met de meeste speelstenen erop die kaart, Bij gelijkstand mogen alle winnende spelers één enkel bod uitbrengen. De speler met het hoogste bod claimt de kaart en betaalt zijn bod aan de voorraad. Geclaimde kaarten komen als nieuwe karakters voor je te liggen en geven je extra patronen om te leggen.


Als iemand tien karakters heeft, maak je de ronde af en ga je tellen. Spelers krijgen punten voor hun karakterkaarten en artefacten. De spelers met de meeste punten wint.
Artefacten geven je punten en bijzondere acties. Bijvoorbeeld “verplaats een reissteen van jezelf of van een andere speler naar een aangrenzend leeg veld”, “Draai één van je patronen 90 graden met de klok mee om de reisstenen in het gebied te plaatsen”, of “Plaats een extra reissteen gratis”. Als je karakters heractiveert, heractiveer je ook je artefacten. Aan het eind van elke beurt, kan je een artefact kopen.

Oordeel
Roam is de meest toegankelijke Laukat die ik tot nu toe speelde en speelt heerlijk weg in 60 minuten. Het is een bijzondere race naar tien karakterkaarten en de meeste punten. Keuzes ontwikkelen gedurende het spel. Hoe meer kaarten je hebt, hoe meer patronen je kan leggen. Tegelijkertijd duurt het langer voordat je kan heractiveren en is vroegtijdig heractiveren vaak duurder. De combinatie van illustraties en teksten op de kaarten die ruimte laten voor weelderige fantasie vind ik geweldig. Roam is een partij wegdromen van heb-ik-jou-daar en dat kom ik zelden in spellen tegen. Prima spel om beginnende spelers te leren spelen en een ontspannende filler voor veelspelers. Dankzij White Goblin Games kon je al wegdromen in het universum van Everdell; ze voegen daar Arzium als prachtige fantasiewereld aan toe.

Deze review van Roam is geschreven door Niels.
Lees alle reviews van Niels
"Roam is een dromerig puzzelspel met in het hart pattern building, area control en tableau building."

— Niels
Koop Roam bij je lokale Spellenwinkel:
Alle SpellenwinkelsSteun Spellenbunker, koop bij deze winkels:
bol.comAmazon
Omschrijving van Roam
Roam is een Familiespel dat door 2-4 spelers gespeeld kan worden vanaf 8 jaar. Een spelletje Roam duurt gemiddeld 40 minuten en scoort qua moeilijkheid 2 ster(ren) . Roam is ontworpen door Ryan Laukat en wordt in het Nederlands in Nederland & België uitgegeven door White Goblin Games. .
Speel ook deze Spellen
Deze spellen komen uit dezelfde categorieën als Roam.