Taal

🇳🇱 Nederlands

Spelers

2-6 spelers

Leeftijd

Vanaf 8 jaar

Speelduur

30 minuten

Moeilijkheid

Uitgever:
Ontwerper(s)

Sasaki, Goro

Sasaki, Jun

Review van Diepzee Avontuur

Diepzeeduiken… Je moet het maar durven, mij niet gezien! Wie weet wat je tegenkomt, een grote witte haai of een boze reuzenoctopus. Toch zijn er mensen die het doen, voor de lol of op zoek naar schatten. In Diepzee Avontuur gaan de spelers nog een stapje verder. Een groepje arme ontdekkingsreizigers hoopt schatten te vinden op de zeebodem, maar er is niet veel budget. Jullie zitten daarom met één lijn verbonden met de enige zuurstoftank, tricky! Redden jullie het op tijd terug naar de gehuurde duikboot? Als de zuurstof op is, verliezen alle duikers die nog niet veilig in de duikboot zijn, hun schatten.

Diepzee Avontuur is een Push Your Luck-spel voor 2-6 spelers vanaf 8 jaar. Één potje duurt ongeveer 30 minuten. Het spel is ontworpen door Jun en Goro Sasaki, en wordt in het Nederlands en Engels uitgegeven door Oink Games.

Diepzee Avontuur

Doel van het spel

Zoveel mogelijk en de meest waardevolle schatten vinden. En niet alleen vinden, ook veilig terugbrengen voordat de zuurstof op is. Zo wordt je de rijkste diepzeeduiker. 

Verloop van het spel

Alle spelers beginnen in de duikboot. De duikboot geeft met een zuurstofindicator op een spoor aan hoeveel zuurstof er nog is. Aan het begin van de ronde staat het zuurstof level op 25. Het spel bestaat uit 3 rondes.

Iedere beurt bestaat uit 4 stappen.

  • Zuurstof verminderen. Verminder de zuurstof met het aantal ruïnefiches dat je onderweg hebt verzameld. Aan het van een ronde, en dus ook aan het begin van het spel heb je nog niets verzameld, dus wordt de zuurstof dan niet verminderd. Spelers die veilig terug zijn in de duikboot verbruiken geen zuurstof meer. Als de zuurstof op is, wordt die beurt nog afgemaakt.
  • Zeg of je zal terugkeren of niet. Je kan maar één keer per ronde van richting veranderen. Nu is het tijd om te vertellen of je verder gaat of terugkeert. De meeples hebben duidelijk een voor- en een achterkant. Hiermee is het voor iedereen duidelijk welke kant de spelers op gaan. 
  • Werp de dobbelstenen en ga verder met je figuurtje. Verplaats je duiker het aantal tegels, gelijk aan het aantal ogen dat je hebt gegooid. Heb je echter al ruïnefiches verzameld in deze ronde, dan moet je het aantal fiches aftrekken van het aantal ogen dat je hebt gegooid. Met schatten op zak, wordt zwemmen nou eenmaal een stuk lastiger. Als je een ruïnefiche passeert waar een andere speler op staat, sla je deze over. 
  • Zoeken. Als je je duiker hebt verplaatst, heb je 3 opties:
    • Doe niks
    • Neem het ruïnefiche. Je mag deze niet omdraaien, totdat je terug bent in de duikboot. Leg er een blanco fiche voor in de plaats. 
    • Plaats een ruïnefiche. Als je gestopt bent op een blanco fiche, en je wilt van één van je verzamelde ruïnefiches af, dan mag je deze ervoor in de plaats leggen.

De ronde eindigt wanneer alle spelers veilig terug zijn in de duikboot, of als de zuurstof op is. Spelers die veilig terug waren mogen nu de punten op de voorkant van de fiches bekijken. De punten op de ruïnefiches zijn en blijven nu zichtbaar voor iedereen.

Diepzee Avontuur

Was jij of een van de andere duikers te gretig, waardoor je het niet hebt gered naar de duikboot met de schatten, dan moet je deze helaas laten zakken naar de bodem van de oceaan om te kunnen overleven. In volgorde van verst tot dichtstbij de duikboot moeten de spelers de verzamelde ruïnefiches aan het einde van het spoor van fiches leggen, in stapeltjes van 3 fiches. In de volgende ronde telt zo’n stapeltje als één fiche bij de berekening van het aantal stappen en het zuurstofniveau. Durf jij zover te zwemmen? 

Hierna worden alle blanco fiches verwijderd van het spoor verwijderd, en de ruïnefiches worden naar elkaar toe geschoven, zodat er geen gaten ontstaan op het spoor. 

Een nieuwe ronde! De speler die het verst van de duikboot verwijderd was wordt de startspeler in de volgende ronde. Als alle spelers op tijd terugkeerden in de duikboot, dan wordt de speler die als laatste aankwam de startspeler. 

Diepzee Avontuur

Einde van het spel

Het spel eindigt na de derde ronde. De spelers tellen de punten van al hun ruïnefiches bij elkaar op. De speler met de meeste punten wint het spel. 

Eindconclusie

Diepzee Avontuur een leuk, snel en compact spelletje. Het is niet ingewikkeld, je kunt het dus ook met beginners spelen, of met je kids. Neem het mee op vakantie, of voor tijdens een lange treinreis (moet je wel op zoek naar die plek met het tafeltje).

Reviewer Bordspellen en Kaartspellen Mat

Deze review van Diepzee Avontuur is geschreven door Mat.
Lees alle reviews van Mat

Dit spel is beschikbaar gesteld door de uitgever voor review, maar dit is geen betaalde reclame.

Koop Diepzee Avontuur bij je lokale Spellenwinkel:

Alle Spellenwinkels

Steun Spellenbunker, koop bij deze winkels:

bol.com

Amazon

Omschrijving van Diepzee Avontuur


Diepzee Avontuur is een Familiespel dat door 2-6 spelers gespeeld kan worden vanaf 8 jaar. Een spelletje Diepzee Avontuur duurt gemiddeld 30 minuten en scoort qua moeilijkheid 1 ster(ren) . Diepzee Avontuur staat in het Engels bekend onder de naam Deep Sea Adventure. Diepzee Avontuur is ontworpen door Goro Sasaki & Jun Sasaki en wordt in het Nederlands in Nederland & België uitgegeven door Oink Games. .

Koop Diepzee Avontuur bij je lokale Spellenwinkel:

Alle Spellenwinkels

Steun Spellenbunker, koop bij deze winkels:

bol.com

Amazon

HEY WACHT!

Geef je hier op voor onze nieuwsbrief

Je mist dan nooit meer het laatste Spellenbunker nieuws!

Nieuwsbrief

Om onze website goed te laten werken, gebruiken we cookies. Klik op 'Meer info' om ons Privacybeleid te lezen.