Review van Dive
Hoe lang kan jij je adem inhouden? Lang genoeg om naar de bodem van de zee te duiken? 🙂 In het spel Dive ben je inwoner van het afgelegen eiland ‘Windbark’. Als dat niet exotisch klinkt…? Op het eiland bestaat de voorouderlijke, jaarlijkse traditie om naar de bodem van de zee te duiken en op zoek te gaan naar de enige echte heilige steen. En tradities zijn er om in ere te houden! Groet onder water de zeeschildpadden en reuzenmanta’s, want dit zijn je vrienden. Maar… pas op voor de haaien! Schat in hoever ze zich van je af bevinden en houd hen zo op afstand. Lukt het jou om de heilige steen op te duiken en ongehavend terug te komen?
(deze review en de foto’s zijn gemaakt met een prototype van het spel)
Doel van het spel
Het doel van het spel Dive is om als eerste de heilige steen te pakken zien te krijgen. Dat doe je door zo snel mogelijk naar diepteniveau nummer 23 te duiken. Ben jij als eerste op of voorbij dit niveau? Gefeliciteerd! Je leeft nog. De heilige steen is nu voor jou en je wint Dive!
Verloop van het spel
Voordat je het spel kunt beginnen, schud je alle 36 transparante oceaankaarten goed door elkaar. Iedere oceaankaart bevat haar eigen schitterende illustraties, maar alleen de haaien, zeeschildpadden en reuzenmanta’s hebben een rol in het spel. Iedere speler ontvangt een persoonlijk duikbordje, de bijbehorende 5 luchttokens (met de waarden 1 t/m 5) en een zichtscherm om jouw inschattingen af te schermen. Daarbij is er een algemeen afdaalbord waarop de scores van de spelers bijgehouden worden.
Een ronde bestaat uit verschillende fases.
Fase 1 – Programmeerfase: Je gaat proberen om van de bovenste 5 oceaankaarten in te schatten waar zich de haaien, schildpadden en reuzenmanta’s bevinden. Je mag de kaarten nooit optillen of aanraken. Maar kan je wel de zaklampfunctie van je telefoon gebruiken voor extra licht. Deze kan je van bovenaf op de oceaan laten schijnen of onder de oceaan houden en deze van onderaf belichten.
Bij deze ronde mag je niet praten of overleggen. Iedereen maakt voor zichzelf een inschatting van de ‘duik’ die hij/zij gaat maken. Verborgen achter je zichtscherm leg je vervolgens je luchttokens neer. Met de luchttokens programmeer je je duik. Denk je dat je op de eerste kaart een haai ziet zwemmen? Dan leg je je luchttoken met de haai-kant naar boven. Geen haai te bekennen? Dan leg je de blanco zijde van je luchttoken naar boven gericht. Maar zie ik het goed? Zwemt op level 2 nou een schildpad? Schilpadden en reuzenmanta’s staan klaar om je te helpen. Maar… ze helpen maar 1 persoon tegelijk. Wil jij de hulp van de schildpad claimen dan moet je wel de hoogste waarde van luchttokens op het juiste level hebben liggen. Dit kan door een luchttoken met een hoog cijfer (bv. De waarde 5) neer te leggen of zelfs door tokens te stapelen (de waarde wordt dan opgeteld).
De fase eindigt wanneer iedereen zijn/haar duik heeft geprogrammeerd en dus voor de eerste 5 oceaankaarten een inschatting heeft gemaakt waar zich haaien, schildpadden en reuzenmanta’s bevinden en dit op zijn duikbordje heeft aangegeven. De volgende fase begint.
Fase 2 – Duikfase: De zichtschermen worden opgetild en het wordt voor iedereen duidelijk hoe de medespelers hun bordjes hebben gevuld oftewel hun duik hebben geprogrammeerd. Eén voor één worden de oceaankaarten opgetild. Per oceaankaart is nu goed zichtbaar of en zo ja, welke zeedieren zich op dit level bevinden. Er volgen nu 3 stappen:
- Stap 1. Heb je dit level goed geprogrammeerd?
Ja à Er bevindt zich een haai op de oceaankaart en je hebt ook een token met de haai-kant naar boven neergelegd óf er zwemt geen haai op dit level en je hebt de blanco zijde van je token naar boven gericht. Vervolg naar stap 2.
Nee à Alle tokens vanaf dit level en eronder worden van je duikbordje verwijderd.
- Stap 2: Staat er een schildpad en/of reuzenmanta op dit level?
Ja à de speler die dit level goed geprogrammeerd heeft en die de hoogste waarde aan tokens heeft, wordt door dit dier geholpen en gaat een aantal stappen vooruit op het afdaalbord.
Nee à niemand wordt geholpen. - Stap 3: Gaan we verder duiken? Zitten er nog duikers in het spel?
Ja à Pak de volgende oceaankaart en volg opnieuw de voorgaande stappen
Nee à Ga verder naar fase 3
Fase 3 – Rustfase: zet je persoonlijke duiker vooruit op het afdaalbord. Het aantal levels dat je goed geprogrammeerd hebt, is het aantal stappen dat je duiker vooruit wordt gezet.
De ronde is nu compleet en de volgende ronde begint. Alle voorgaande stappen herhalen zich net zo lang totdat een duiker level 23 op het afdaalbord heeft bereikt. Is dit gelukt? Dan komt deze duiker samen met de heilige steen uit het water tevoorschijn. Het hele dorp viert feest vanwege hun nieuwe held! En ja, dat bent jij!
Conclusie
Dive is een prachtig geïllustreerd spel van Anthony Perone en Romain Caterdjian, uitgegeven door SIT DOWN! Games. Het spel is voor spelers van 8 jaar en ouder, duurt zo’n 20 minuten en is geschikt voor 1-4 spelers. Het spel is waanzinnig grafisch vormgegeven. Het spelmechanisme is vernieuwend en laat zich moeilijk met andere spellen vergelijken. Met welk spel kan je nou de zaklampfunctie van je smarttelefoon gebruiken? 🙂 Wij konden niets bedenken… Escaperooms uitgezonderd 😉
Dive is een spel voor jong en oud, al heb je goede ogen nodig om in te schatten waar zich mogelijke gevaren bevinden en waar je extra punten kunt scoren. Doordat de transparante oceaankaarten ieder spel goed worden geschud, is ieder spel weer anders. Dit zorgt voor eindeloos ‘simpel’ spelplezier. Het spel is eenvoudig uit te leggen en te spelen. Al kan het echt wel een uitdaging zijn om goed in te schatten op welke diepten zich welke dieren bevinden. Hoewel wij geen kinderen hebben, denken wij dat de eenvoud van het spel kinderen goed zal liggen. De moeilijkheidsgraad is daarnaast eenvoudig aan te passen door spelelementen toe te voegen of weg te nemen. Persoonlijk denken we dat dit spel meer geschikt is voor kinderen dan voor volwassenen. Voor onze smaak is dit spel te eenvoudig en biedt het te weinig uitdaging.
Deze review van Dive is geschreven door Garcia & Menno.
Lees alle reviews van Garcia & Menno
Koop Dive bij je lokale Spellenwinkel:
Alle SpellenwinkelsSteun Spellenbunker, koop bij deze winkels:
bol.comAmazon
Videos over Dive
Omschrijving van Dive
Dive is een Strategiespel dat door 1-6 spelers gespeeld kan worden vanaf 7 jaar. Een spelletje Dive duurt gemiddeld 30 minuten en scoort qua moeilijkheid 2 ster(ren) . Dive is ontworpen door Romain Caterdjian & Anthony Perone en wordt in het Nederlands in Nederland & België uitgegeven door Sit Down!. .
Speel ook deze Spellen
Deze spellen komen uit dezelfde categorieën als Dive.