Ontwerper(s)

Chircop, David

Review van Hamlet: The Village Building Game

"Contribute to the village, but be sure you benefit the most at the end of the game"

— Kimber

Intro

Hamlet: The Village Building Game laat je ervaren hoe het is om een ‘Hamlet’ (dorpje zonder kerk) te laten floreren tot een bruisend dorp. Samen met de andere spelers (1 tot 4 spelers) breiden jullie de nederzetting steeds een beetje verder uit, maar wees gewaarschuwd. Er kan uiteindelijk maar 1 echte winnaar zijn! Degene die het meeste heeft bijgedragen zal de geschiedenis ingaan als de oprichter van dit mooie dorp. En de anderen? Wel… die zal men zich na verloop van tijd toch niet meer herinneren.

Inhoud en spelonderdelen

Zodra je alles hebt uitgepakt zie je gelijk dat de tekenstijl die op de voorkant van de doos staat volledig is doorgetrokken in alle spelonderdelen. Tegels met mooie artwork, een heus 3d-kerkje, in kleur bedrukte spelersonderdelen en zelfs ‘echte’ metalen munten (love it) dragen direct bij aan de algehele sfeer die het spel uitdraagt.

Een andere leuke bijkomstigheid is dat de makers en uitgever Mighty Boards er rekening mee hebben gehouden dat iemand ook wellicht een keer alleen wilt spelen. Dus heb je een avondje de tijd om dit spel zelf te ontdekken voordat je het met je vrienden deelt? Dan is dat echt goed te doen!

Spelcomponenten van Hamlet – The Village Building Game

Iedere spelers heeft in zijn eigen kleur de beschikking over dorpelingen, ezels, wegen, vlaggetjes, markeerstenen en 4 verschillende verfijnde materialen. Met deze componenten moet je het spel dus zien te winnen. En hoewel het er op zich allemaal redelijk eenvoudig en simpel uitziet, zijn de opties die je er allemaal mee uit kunt voeren al een stuk ingewikkelder.

De spelcomponenten van de spelers

De meest prominente onderdelen van het spel zijn de bouwtegels. Hiermee breidt je je dorp uit en op deze tegels vinden dan ook alle overige activiteiten plaats. Denk hierbij aan het leveren van materialen aan de kerk, het verkopen van goederen op de markt, het bouwen van gebouwen, het aanleggen van wegen, het verfijnen van materialen, het behalen van mijlpalen en het verkrijgen van onderscheidingen.

De algemene bouwtegels gesorteerd op hun eigen type

Ben je wat zuiniger op je spel en wil je niet dat de bouwtegels in de zak door elkaar gehusseld worden? Of heb je liever niet dat de vorm van de tegel al enigszins weggeeft wat je gaat trekken? Dan zijn er exclusief in deze Kickstarter Deluxe Edition ook alternatieve gele tegeltjes die je hiervoor in de plaats kunt gebruiken. Dat scheelt onnodige slijtage en zorgt er ook nog eens voor dat je niet alle vormen uit je hoofd hoeft te leren!

De bouwtegels worden willekeurig uit de zak getrokken

Spelverloop

Nadat je alles eenvoudig hebt klaargelegd aan de hand van de SETUP pagina in het spelregelboekje kun je aan de slag. Iedere speler is per ronde 1 keer aan de beurt. Dit wordt net zolang herhaald totdat het doel van het spel is bereikt, namelijk: het voltooien van de kerk.

In deze beurt heb je de keuze uit de volgende 2 acties:

Ezels verplaatsen: Eén keer per beurt mag je elk van je beschikbare ezels met maximaal 1 tegel bewegen.

Dorpelingactie: Onderneem een ​​actie met elk van je beschikbare dorpelingen.

1. Activeer een bouwtegel op het bord (produceer ruwe materialen, koop een bouwtegel, zet ruwe materialen om in verfijnde materialen).
  2. Leg een bouwtegel naast een bestaand gebouw (verkrijg hiermee Mijlpalen, onderscheidingen en laat jouw vlaggetjes hierop achter om aan het einde van het spel punten te scoren).
  3. Bouw een weg om twee bouwtegels met elkaar te verbinden (op deze manier kan je een nieuw deel van je dorp aansluiten of juist een kortere weg maken).

Telkens wanneer je een Dorpelingactie uitvoert, verplaats je de betreffende dorpeling naar de gebouwtegel waar je hem/haar zijn actie wilt uit laten voeren. Zolang de tegel verbonden is doormiddel van een weg is dit mogelijk en maakt het dus niet uit hoeveel tegels er tussen zitten. Wanneer de dorpeling zijn actie heeft uitgevoerd leg je hem plat neer zodat iedereen kan zien dat deze zijn actie heeft gespeeld.

Voor de meeste van deze acties heb je logischerwijs ruwe materialen of verfijnde materialen nodig. En hier komen de ezels goed van pas, want deze vergroten namelijk het bereik van jouw dorpeling. Kan je met behulp van deze nobele lastdieren alsnog niet bij alle beschikbare grondstoffen, of zijn er simpelweg niet genoeg? Dan is er altijd nog de mogelijkheid om deze grondstoffen te kopen met goud op de markt.

De basis setup voor 4 spelers

Wanneer de kerk voltooid is mogen de andere spelers deze beurt nog uitspelen. Op deze manier is iedereen hetzelfde aantal keer aan de beurt geweest. Dan is het tijd om de score te berekenen! En deze heb je tijdens het spel kunnen binnenhalen door mijlpalen te behalen, vlaggetjes te plaatsen, bruggen en paden te maken, de langste weg aan te leggen en je overgebleven goud te tellen.

Bij een gelijkspel wint degene die de meeste leveringen aan de kerk heeft gebracht. Is het dan nog gelijkspel dan wint de spelers met de meeste marktverkopen. Mocht er daarna nog een gelijkspel zijn dan zijn er heftigere maatregelen nodig. Beide spelers moeten dan een groot glas melk* inschenken en degene die deze als eerste heeft leeggedronken wint het spel!

*wellicht niet aan te raden als je lactose intolerant bent.

De verschillende spelcomponenten waar je punten mee kunt binnen halen

Insert en extra content

De makers hebben naast het spel zelf ook goed nagedacht over de overige spelonderdelen. Zo heeft de Founders Deluxe Edition die wij mochten reviewen bijvoorbeeld een handige insert die al je spelcomponenten netjes gescheiden houdt van elkaar. Dit bevordert echt de snelheid waarmee je het spel klaarzet en weer op kan ruimen. Daarnaast zijn er icoontjes op de bodem van de doos gedrukt zodat je precies weet wat waar moet. Wat wil je nog meer?

Een handige insert zit standaard in de Founders Deluxe Edition

Wanneer je de Founders Deluxe Edition hebt gekocht dan zit er in jouw doos ‘Kickstarter Bonus Content’. Hier vallen de eerder genoemde gele tegeltjes bij die je gebruikt in plaats van de grotere bouwtegels. Maar ook een ‘echte’ 3D-kerk die je kunt gebruiken in plaats van de platte kerk tegels. Dit draagt allemaal weer bij aan de sfeer die Hamlet goed weet neer te zetten.

Je kunt kiezen om de normale kerk tegels te gebruiken of de 3D-versie

Maar waar zouden we met dit alles zijn zonder regelboek? Ook daar is gelukkig aan gedacht. Het regelboek is duidelijk en overzichtelijk met verschillende illustraties en voorbeelden om aan te geven wat wel en niet mag. Het duurt dan ook niet al te gek lang voordat je de basis in je hoofd hebt zitten en aan de slag kan. Af en toe zal je op het regelboek terug moeten vallen maar na 1 volledig spel merkten wij al dat dit nauwelijks meer nodig was.

Naast het regelboek is er ook een handige ‘hoe-zet-ik-een-3d-kerk-in-elkaar’-handboekje die je stap voor stap laat zien hoe je de onderdelen van de 3d-kerk in elkaar moet zetten. Zelfs als je geen Bob de Bouwer bent moet dit dus zeker goedkomen!

En als laatste is er een apart regelboekje voor als je het spel alleen wilt spelen.

Beoordeling

Hamlet: The Village Building Game is echt een leuk en vermakelijk spel. De sfeer van de verschillende spelonderdelen en artwork brengen het geheel tot leven en de kleine extra details – zoals de metalen muntjes en de 3d-kerk – maken het dan ook echt helemaal af.

Van mij hadden de bouwtegels en spelcomponenten allemaal wel net iets groter gemogen. Puur om het feit dat je dan nog beter alle artwork kunt zien maar ook een beetje omdat het dan net allemaal wat beter in de hand ligt.

Zoek je een spel waarin je samen een leuk dorpje kunt opbouwen, maar tegelijkertijd elkaar toch probeert af te troeven? Dan is Hamlet: The Village Building Game echt iets voor jou!

Plus- en minpunten

+ de vormgeving en spelonderdelen zijn leuk om naar te kijken en mee te spelen

+ de spelmechanismen zijn vernieuwend maar niet moeilijk om te leren

de bijgevoegde extra content en inserts maken iedere boardgame fanaat blij

de ‘kleefstrookjes’ die je gebruikt om het 3d-kerkje in elkaar te zetten blijven niet goed zitten. De losse vlakken vouwen dan ook regelmatig weer uit elkaar

het 3d-kerkje neemt wat overzicht weg rondom het midden van het speelbord, maar als je dit storend vindt kan je ook gewoon de platte tegels gebruiken

Deze review van Hamlet: The Village Building Game is geschreven door Kimber.
Lees alle reviews van Kimber

Dit spel is beschikbaar gesteld door de uitgever voor review, maar dit is geen betaalde reclame.

"Even in a peaceful game like Hamlet there still can be plenty of competition"

— Kimber

Koop Hamlet: The Village Building Game bij je lokale Spellenwinkel:

Alle Spellenwinkels

Steun Spellenbunker, koop bij deze winkels:

bol.com

Amazon

Videos over Hamlet: The Village Building Game

Omschrijving van Hamlet: The Village Building Game

Hamlet: The Village Building Game is een Strategiespel dat door 1-4 spelers gespeeld kan worden vanaf 10 jaar. Een spelletje Hamlet: The Village Building Game duurt gemiddeld 90 minuten en scoort qua moeilijkheid 2.5 ster(ren) . Hamlet: The Village Building Game staat in het Engels bekend onder de naam Hamlet: The Village Building Game. Hamlet: The Village Building Game is ontworpen door David Chircop en wordt in het Engels in Nederland & België uitgegeven door Mighty Boards. .

Alle Spellenwinkels

bol.com

Amazon