Taal

🇳🇱 Nederlands

Spelers

2-5 spelers

Leeftijd

Vanaf 10 jaar

Speelduur

90 minuten

Moeilijkheid

Uitgever:

Geronimo Games

Geronimo Games
Ontwerper(s)

Petr Mikša

Review van Karak II

"Houd je van avontuur, helden vs monsters en een portie geluk, dan is Karak II jouw spel!"

Garcia & Menno Reviewers van Bordspellen

— Garcia & Menno

Het kasteel van Karak ligt in puin en de draak is verslagen. Maar het avontuur gaat verder. Nieuwe gevaren liggen op de loer in de te ontdekken omgeving van Karak. De wereld moet opnieuw beschermd worden, ditmaal tegen duistere monsters en de zwarte dood. Als held ga je erop uit zielenstenen te verzamelen en het kwaad voor eens en voor altijd te overwinnen. Iedere held heeft zijn eigen reden om naar Karak te komen en iedere held heeft zijn eigen vervoersmiddel en vaardigheden. Maak kennis met Horan, Taia, Lady Lorainne, Lord Xanros, Elspeth en Darius en kies jouw favoriete held. Met welke held denk jij de overwinning te gaan halen? Eén ding is zeker, de schurk van het verhaal, de Generaal van het Kwaad, zal én moet verslagen worden wil Karak weer veilig zijn.

 

Doel van het spel

Het doel in Karak II is om als held zielenstenen te verzamelen. Dat gebeurt in het landschap rondom het kasteel van Karak. Het spel is meteen afgelopen wanneer de eindbaas van dit avontuur, de Generaal van het Kwaad, verslagen is. De held met de meeste zielenstenen, wint Karak II.

Zielenstenen

 

Uiteindelijk wil je deze eindbaas verslaan

 

Voorbereiding

Heerlijk zo’n speldoos met perfect passende inserts

De starttegel met hierop de ruïnes van het kasteel van Karak wordt in het midden van de tafel gelegd. Alle aan te leggen landschapstegels dienen gesorteerd en geschud te worden. Dit vormt de trekstapel (niveau 2 onder). Alle monsterfiches mogen in de stoffen zak gedaan worden. Zorg ervoor dat alle grondstoffen (voedsel, hout en stenen), legerdobbelstenen en de eindbaas naast het speelbord komen te liggen. Net als in het originele Karak ontvangt iedere speler een compleet heldenbord (incl. 5 levensfiches en 6 bouwtegels). De 6 helden worden geschud en willekeurig uitgedeeld (of gekozen). De stadstegel dient met de grijze kant naar boven naast het heldenbord gelegd te worden. Plaats tot slot alle helden die meespelen op de ruïnes van het kasteel van Karak en let the games begin! De speler die de hoogste dobbelsteenwaarde dobbelt, is startspeler en mag zijn beurt starten.

Elke speler trekt of kiest een eigen held en ontvangt een eigen spelersbord. Hierop is plaats voor: jouw held, het vaandel, 6 gebouwen, 5 levensfiches en voorraadvelden voor een combinatie van wapens, amuletten en toverspreuken

 

De 6 helden met hun eigen stad

 

Verloop van het spel

Iedereen speelt om de beurt met meestal 2 acties per beurt (het aantal acties per beurt kan oplopen tot maximaal 4). Vóór iedere actie MAG de speler zijn held 1 tegel verplaatsen (uitzonderingen daargelaten). Vervolgens kan de speler één van de volgende acties kiezen:

A. Vechten tegen monsters (verplicht als je op een tegel met monsters komt)
Om het gevecht te winnen moet je een hogere score dobbelen (een combinatie van de heldendobbelsteen, legerdobbelstenen, fiches en/of bepaalde vaardigheden) dan de waarde van het getrokken monster. Lukt dat, dan draai je het monsterfiche om en benut je de beloning (wapens, toverspreuken, amuletten, grondstoffen of zielenstenen). Lukt dat niet, dan draai je levensfiches om (je hebt er 5).

Brr, ze zijn echt eng!

 

B. Genezen (2 levens per actie)
Een gewonde held kan actie Genezen kiezen om 2 omgedraaide levensfiches weer te activeren.

C. Grondstoffen verzamelen
Op tegels zonder monsters of steden mag een speler de afgebeelde grondstoffen uit de voorraad pakken.

De 3 soorten grondstoffen (voedsel, hout en steen)

 

D. Een stad bouwen
Wanneer een speler 2 hout heeft verzameld, mag de speler zijn of haar stad bouwen op een tegel waar geen monster en/of andere held staat. Ook op de ruïnes van het kasteel van Karak mag je niet bouwen.

E. Gebouwen bouwen
Wanneer je held zich in zijn of haar stad bevindt (deze dient dus eerst gebouwd te worden), mag er meer gebouwd worden. Iedere speler kan het volgende bouwen:
– Stal (voortaan een extra actie!)
– Magische poort (hierdoor kan je veel sneller over het speelbord bewegen)
– Roemvaandeltoren (verhoogt het aantal legerdobbelstenen die je kunt aankopen)
– Legerkamp (geeft de mogelijkheid riddereenheden aan te kopen)
– Schietbaan (geeft de mogelijkheid boogschuttereenheden aan te kopen)
– Magiërstoren (geeft de mogelijkheid magiërseenheden aan te kopen)

Er zijn 6 soorten gebouwen welke een mooi plekje op je eigen spelersbordje hebben. In het begin zijn deze nog grijs en zijn de bouwkosten zichtbaar

 

Nadat je een gebouw hebt gebouwd (de kosten hebt betaald) draai je hem om naar de gekleurde kant. Nu zijn de voordelen de rest van het spel beschikbaar

 

F. Ridders, boogschutters of magiërs rekruteren
Deze kunnen enkel en alleen gerekruteerd worden wanneer respectievelijk een legerkamp, een schietbaan of magiërstoren gebouwd is.

Buiten je eigen dobbelsteen in jouw kleur, kun je extra mensen (dobbelstenen) rekruteren (bij kopen)

 

G. Achtergelaten voorwerpen oprapen
Wanneer een medespeler een voorwerp niet op zijn of haar heldenbord (je hebt plek voor 6 voorwerpen) kwijt kan, blijft het voorwerp op de desbetreffende landschapstegel liggen. Via deze actie raap je het voorwerp alsnog op. Hiervoor dien je wel op de desbetreffende landschapstegel te staan.

Op alle landschapstegels staan grondstoffen (voedsel, hout en steen) afgebeeld

 

H. De pest uitroeien (alleen op Karak tegel)
Om de pest- en pechfiche kwijt te raken (wanneer deze zich op jouw stad bevindt, kan je niet verder bouwen), dien je je naar de ruïnes van het kasteel van Karak te verplaatsen.

De Pest

 

De Pest ligt in de stad. Degene moet eerst de Pest uitroeien voordat hij nieuwe eenheden mag rekruteren

 

Wanneer bij het verkennen van een nieuwe landschapstegel en de actie ‘Vechten tegen monsters’ de eindbaas zich openbaart, kan het eindspel beginnen. Wanneer de Generaal van het Kwaad (met een waarde van 10 + maximaal 5 handlangers) verslagen is, is het spel afgelopen. Wie vervolgens de meeste zielenstenen heeft verzameld, is de winnaar van Karak II. De generaal zelf is 4,5 zielenstenen waard, al betekent het verslaan van de generaal niet dat je automatisch gewonnen hebt. Gedurende het spel zijn er veel meer zielenstenen te verzamelen.

Conclusie

Karak II is een spel van Petr Miksa en Roman Hladik, in het Nederlands uitgegeven door Geronimo Games. Je kunt het met 2-5 spelers spelen en je bent er zo’n 45 minuten zoet mee. Karak II is een niet al te moeilijk spel en is al geschikt voor spelers vanaf 10 jaar.

Karak II is geen uitbreiding op het eerder uitgebrachte fantasy spel Karak, maar qua verhaallijn een logisch vervolg en standalone spel. Ken je Karak, dan zie je meteen de overeenkomsten (Horan is terug!). Is het een must om Karak te kennen en/of levert dit voordelen op? Nee, ook als je niet bekend bent met Karak, is Karak II eenvoudig aan te leren. Wij hebben Karak II getest met twee spelers, maar denken dat met 4 spelers alles net wat meer tot zijn recht komt.

Karak II is één en al avontuur en is een spel dat je snel op tafel legt. Vanwege het eenvoudige spelmechanisme en weinig keuzestress is het spel geschikt voor jong en oud. Een klassiek fantasieverhaal vol helden, monsters en magische voorwerpen is altijd leuk. In Karak II krijgen oude en nieuwe helden te maken met duistere vijanden. Naast hun eigen vaardigheden kunnen de helden beschikken over de vaardigheden van hun unieke rijdier (leuke tekenstijl!). Je bouwt je eigen stad, ontdekt de omgeving van Karak en neemt het op tegen unieke monsters. Welke monsters wanneer ten tonele verschijnen is pure willekeur. Het dobbelen geeft iedere worp weer andere uitslagen, waardoor het ook met de herspeelbaarheid wel goed zit.

Houd je van avontuur, helden vs monsters en een portie geluk, dan is Karak II jouw spel! Niet teveel puzzelen en nadenken, maar gewoon lekker dobbelen.

Garcia & Menno Reviewers van Bordspellen

Deze review van Karak II is geschreven door Garcia & Menno.
Lees alle reviews van Garcia & Menno

Dit spel is beschikbaar gesteld door de uitgever voor review, maar dit is geen betaalde reclame.

"Karak II is één en al avontuur en is een spel dat je snel op tafel legt"

Garcia & Menno Reviewers van Bordspellen

— Garcia & Menno

Koop Karak II bij je lokale Spellenwinkel:

Alle Spellenwinkels

Steun Spellenbunker, koop bij deze winkels:

bol.com

Amazon

Videos over Karak II

Omschrijving van Karak II


Karak II komt uit de Karak Spelfamilie. Karak II is een Familiespel dat door 2-5 spelers gespeeld kan worden vanaf 10 jaar. Een spelletje Karak II duurt gemiddeld 90 minuten en scoort qua moeilijkheid 2 ster(ren) . Karak II is ontworpen door Petr Mikša en wordt in het Nederlands in Nederland & België uitgegeven door Geronimo Games. .

Koop Karak II bij je lokale Spellenwinkel:

Alle Spellenwinkels

Steun Spellenbunker, koop bij deze winkels:

bol.com

Amazon

De Karak Spelfamilie

Deze spellen komen ook uit de Karak Spelfamilie

HEY WACHT!

Geef je hier op voor onze nieuwsbrief

Je mist dan nooit meer het laatste Spellenbunker nieuws!

Nieuwsbrief

Om onze website goed te laten werken, gebruiken we cookies. Klik op 'Meer info' om ons Privacybeleid te lezen.