Taal

🇳🇱 Nederlands

Spelers

2-4 spelers

Leeftijd

Vanaf 12 jaar

Speelduur

20 minuten

Moeilijkheid

Uitgever:

Geronimo Games

Geronimo Games

Review van Mission Control – Critical Orbit

"Hoe presteer jij in teamverband en onder tijdsdruk? "

— Mandy

Stel je zit in de ruimte met 3 van je vrienden en beschikt over een beperkte hoeveelheid zuurstof. Lukt het jullie om binnen 20 minuten een nieuwe zuurstoffles aan te sluiten en zo de aarde in levende lijven te bereiken? Daag je vrienden uit in dit coöperatieve spel waarin tijdsdruk een grote rol speelt!

Dit coöperatieve spel is uitgegeven door Geronimo Games, is voor 2-4 spelers en duurt 20 minuten. Het doel is om binnen 20 minuten een leiding te voltooien, kranen te openen en zuurstofflessen open te draaien door opdrachten te vervullen. Een speler is de gezagsvoerder en beschikt over het spelersbord Mercury III en heeft als taak de vrijgespeelde leidingtegels en kleppen die vrijgespeeld worden zo te plaatsen dat de zuurstofflessen met elkaar verbonden worden. Voor het vrijspelen van de leidingtegels en kleppen is de gezagsvoerder afhankelijk van de overige spelers. Deze hebben ieder een eigen bord met een eigen spel, maar bepalen met elkaar welke dobbelsteen er gebruikt gaat worden.

Het spel:

De gezagvoerder leidt het spel. Hij gooit de 3 dobbelstenen achter zijn scherm en geeft de 3 waarden door aan de overige spelers. De overige spelers kiezen er 2. De overgebleven dobbelsteen bepaalt of de gezagvoerder de klep op het klepherstelspoor rechts of links een stap naar beneden mag zetten. Is het een 1,2 of 3 dan mag de klep links naar beneden, is het een 4,5 of 6 dan mag de klep rechts naar beneden. Komt hij hiermee op een ster dan ontvangt hij een actie naar keuze die hieronder beschreven staan. De andere spelers mogen de gekozen getallen invoeren op hun bord (uitgebreidere regels vind je verderop). Vullen ze hiermee een getal in bij een ster met het teken van de gezagvoerder dan mag deze een actie naar keuze uitvoeren.

1. Hij mag een leidingtegel open draaien zodat hij wanneer hij later in het spel een tegel krijgt de keuze heeft om deze tegel te gebruiken of er een te kiezen van de gesloten stapel. 2. Hij bekijkt de bovenste 2 kaarten van de ontgrendelkaarten, waarna hij er 1 bovenop de stapel en 1 onderop de stapel plaatst. Hierdoor weet hij dus al welke kaart hij bij een volgende beurt gaat krijgen. 3. Hij pakt een klep uit de zak, en kiest of hij deze uit het spel verwijderd of weer terug stopt in de zak. Hiermee kan hij de kans op een nuttige klep in het verdere spel vergroten.

Zodra Houston een vorm van een leidingtegel voltooid geeft hij dit door aan de gezagvoerder. Deze pakt een leidingtegel in de desbetreffende vorm en plaatst deze op zijn bord.

Zodra Cologne een veld met een ontgrendelsymbool bereikt geeft hij dit door aan de gezagvoerder. Deze pakt nu een ontgrendelkaart en draait een zuurstoffles in de desbetreffende kleur om. Bij een rood kruis blijven de zuurstofflessen staan.

Zodra Bengaluru een raster vult geeft hij dit door aan de gezagvoerder. Deze pakt nu een klep uit de zak. Hij hoeft deze niet direct te plaatsen en mag deze te allen tijde verplaatsen.

Einde van het spel: zodra de gezagvoerder een leiding krijgt voltooid tussen 2 zuurstofflessen in dezelfde kleur inclusief de benodigde kleppen en het vooraf afgesproken aantal zuurstofeenheden eindigt het spel en winnen de spelers. Zijn de 20 minuten op en is het de gezagvoerder niet gelukt de leiding te voltooien dan eindigt het spel en verliezen de spelers.

Houston

In zijn beurt vult Houston beide getallen in op zijn speelbord. Het getal moet altijd aansluitend (horizontaal of verticaal) zijn aan een eerder geplaatst cijfer. Zodra Houston de vorm van een L,J,S,Z of T heeft gemaakt met een cijfer naar keuze dan mag hij een vakje aankruisen bij de desbetreffende letter en door geven aan de gezagvoerder. Een getal kan niet meerdere keer voor een vorm gebruikt worden. En een vorm mag alleen uit een en dezelfde cijfer bestaan. Vult Houston een getal in in een vakje met een ster dan geeft hij dit door aan de desbetreffende speler die een extra actie naar keuze mag uitvoeren. Speelt een andere speler een ster voor Houston vrij dan mag Houston een getal naar keuze op zijn speelbord invullen.

Cologne

In zijn beurt vult Cologne beide getallen van de gekozen dobbelstenen in op zijn speelbord en streept hetzelfde aantal vakjes erboven in de kolom door. Lukt het om de som van de alle getallen in de gekleurde vakjes onder aan de kolom gelijk te laten zijn aan het getal boven de kolom, dan kruist hij een geel rondje onderaan zijn speelbord door. Kruist hij een rondje met een ontgrendelsymbool door, dan geeft dit door aan de gezagvoerder. Krijgt hij een ster van een andere speler dan mag hij een getal naar keuze invullen in een kolom naar keuze.

Bengaluru

In zijn beurt vult Bengaluru beide getallen van de dobbelsteen in op zijn speelbord. Een rij mag geen dubbele getallen bevatten en een getal mag alleen horizontaal of verticaal aansluitend aan een ander getal geplaatst worden. Vult hij een rij of kolom dan zet hij een kruisje bij de bijbehorende rij of kolom en geeft dit door aan de gezagvoerder. Krijgt hij een ster van een andere speler dan mag hij een getal naar keuze invullen in een van de 4 rasters naar keuze.

Conclusie:

Dit is een coöperatief spel met een hoge tijdsdruk. De losse spellen op zich zijn niet heel ingewikkeld maar door de tijdsdruk en de chaos is het wel handig als je als gezagvoerder het hoofd koel weet te houden. De eerste keer hebben wij zonder tijdsdruk en zonder scherm gespeeld om even te zien wat er van iedereen wordt verwacht. Maar dan mis je wel de gezonde spanning. Het leuke is dat je alle 4 een andere taak hebt die elk zijn eigen uitdagingen heeft en inzichten vraagt. Dat maakt het mogelijk om het spel met een hele diverse groep personen te spelen, er zit altijd wel iets bij wat je ligt.

Ook als familiespel is het prima te spelen. Er is ook een mogelijkheid om dit met 2 of 3 personen te spelen. Dat vergroot de uitdaging omdat je dan 2 rollen tegelijkertijd moet vervullen. Er is ook een optie om een dummy in te zetten maar ook dat vraagt om extra handelingen. Het leukste is wel het effect met 4 personen waarbij ieder zijn eigen spel speelt. Vooral voor een eerste keer is het best een uitdaging om 2 speelborden in de gaten te houden. Heb je juist meer uitdaging nodig? Er zit een heel resupply pakket bijgeleverd met extra taken waardoor het nog een stapje ingewikkelder wordt. Al met al blijft het dus zeker herspeelbaar. Zeker omdat je ook van rol kunt wisselen. 

Kaarten voor de dummy wanneer er met 2 of 3 personen gespeeld wordt.

Deze review van Mission Control – Critical Orbit is geschreven door Mandy.
Lees alle reviews van Mandy

Dit spel is beschikbaar gesteld door de uitgever voor review, maar dit is geen betaalde reclame.

Koop Mission Control – Critical Orbit bij je lokale Spellenwinkel:

Alle Spellenwinkels

Steun Spellenbunker, koop bij deze winkels:

bol.com

Amazon

Videos over Mission Control – Critical Orbit

Omschrijving van Mission Control – Critical Orbit


Mission Control – Critical Orbit is een Familiespel dat door 2-4 spelers gespeeld kan worden vanaf 12 jaar. Een spelletje Mission Control – Critical Orbit duurt gemiddeld 20 minuten en scoort qua moeilijkheid 2 ster(ren) . Mission Control – Critical Orbit wordt in het Nederlands in Nederland & België uitgegeven door Geronimo Games. .

Koop Mission Control – Critical Orbit bij je lokale Spellenwinkel:

Alle Spellenwinkels

Steun Spellenbunker, koop bij deze winkels:

bol.com

Amazon

HEY WACHT!

Geef je hier op voor onze nieuwsbrief

Je mist dan nooit meer het laatste Spellenbunker nieuws!

Nieuwsbrief

Om onze website goed te laten werken, gebruiken we cookies. Klik op 'Meer info' om ons Privacybeleid te lezen.