Taal

🇳🇱 Nederlands

Spelers

2-4 spelers

Leeftijd

Vanaf 8 jaar

Speelduur

40 minuten

Moeilijkheid

Uitgever:

White Goblin Games

White Goblin Games
Ontwerper(s)

Laukat, Ryan

Review van Roam

"Roam is de meest toegankelijke Laukat die ik tot nu toe speelde en speelt heerlijk weg in 60 minuten."

Spellenbunker Reviewer Niels

— Niels

Roam, White Goblin Games, Niels, Kaarstpel
Roam neemt je mee naar de dromerige wereld Arzium waar zo veel spellen van Laukat zich afspelen. De illustratie op de doos voert je direct naar dromenland met het fotografisch slimme doorkijkje onder de natuurlijke brug door de rivier volgend naar de horizon. Ryan Laukat illustreert zijn eigen spellen en heeft inmiddels een kenmerkende eigen wereld gecreëerd waarnaar ik steeds met plezier en een vertrouwd gevoel van herkenning afreis.

“In de wildernis van Arzium dwalen alle karakters versuft rond. Jij zult naar ze op zoek moeten gaan om ze wakker te maken. Nadat ze wakker zijn geworden, sluiten ze zich bij je aan om samen op zoek te gaan naar nog meer ronddwalende karakters.”

Roam, White Goblin Games, Niels, Kaarstpel
Flinter, Krusta en IJbert de IJverige zijn alle drie startkaarten met een simpel patroon erop.

Roam is een dromerig puzzelspel met in het hart pattern building, area control en tableau building. Verzamel de meeste punten met speelkaarten en artefacten. Claim speelkaarten waarop je meer reisstenen weet te plaatsen dan je medespelers en doe dat door polyominopatronen te leggen die beschikbaar zijn op je speelkaarten. Elke speelkaart die je claimt, levert je punten en een nieuw karakter met een nieuw patroon op. Zo puzzel je ontspannen tot iemand tien speelkaarten heeft.

Type spel

Roam is een area control, pattern building en tableau building spel met dromerig geïllustreerde kaarten van Ryan Laukat.

Doel van het spel

Je wint Roam als je de meeste punten hebt aan het eind van de ronde waarin minimaal één speler tien karakterkaarten in zijn tableau heeft. Punten scoor je voor speelkaarten en artefacten. Hoe je die verzamelt, lees je in het spelverloop.

Voorbereiding

Elke speler krijgt drie startkaarten en alle reisstenen in een spelerskleur. Leg de speelkaarten in een trekstapel met de landzijde naar boven op tafel. Vorm een speelgebied van zes landkaarten in een vlak van twee rijen van drie. Elke speler legt zijn startkaarten met de karakters naar boven voor zich neer aan zijn zijde van het speelgebied. De plaatsing van de kaarten is belangrijk want bepaalt de oriëntatie van de patronen die een speler mag leggen. Anders dan ik gewend ben van spellen met polyomino’s, mag je het patroon uitsluitend leggen zoals afgebeeld op de kaart en dus niet draaien of spiegelen. Verdeel de munten zoals beschreven in de spelregels en leg vier artefacten open naast het speelgebied.

Roam, White Goblin Games, Niels, Kaarstpel
Op de achterkant van de doos zie je mooi hoe het speelgebied eruit ziet na de voorbereiding. Roam is het eerste spel dat ik ken dat vraagt om een vierkante of ronde speeltafel zodat je met vier spelers goed rond het speelbord kan zitten. Ik speelde mijn eerste spel met drie spelers aan de kop van een enorme rechthoekige tafel; met vier spelers was die tafel ongeschikt geweest.

Spelverloop

In je beurt gebruik je het patroon op een voor jou openliggend karakter om reistenen in het speelgebied te leggen. Bedek je een veld met munten, dan krijg je een munt per symbool. Je moet je aan het patroon en de oriëntatie ervan houden. Je mag de vorm in dit spel dus niet draaien of spiegelen. Patronen moeten volledig op het speelveld passen en de blanco vierkanten mag je als bonus leggen door twee munten te betalen. Je mag je reisstenen op lege velden leggen; in de stapelvariant van het spel mag je reisstenen ook bovenop elkaar plaatsen. Draai na gebruik van een patroon je karakterkaart om. Je kan dat patroon zo lang je karakter deactief is niet gebruiken. Als al je karakterkaarten gedeactiveerd zijn, mag je aan het begin van je beurt alle kaarten heractiveren. Als je dat eerder wilt doen, betaal je een munt per openliggend karakter om de deactieve karakters weer open te draaien.

Roam, White Goblin Games, Niels, Kaarstpel
Situatie op tafel kort na het begin van het spel. Alle spelers hebben nog hun drie startkarakters en twee beurten gespeeld. Gespeelde karakters liggen normaal gezien omgedraaid op tafel; voor deze foto heb ik ze allemaal met het karakter naar boven gedraaid. Zo zie je meteen de variëteit aan karakters die de spellen van Laukat zo typeert.

Zijn aan het eind van een beurt alle velden van een kaart in het speelgebied bedekt, dan claimt de speler met de meeste speelstenen erop die kaart, Bij gelijkstand mogen alle winnende spelers één enkel bod uitbrengen. De speler met het hoogste bod claimt de kaart en betaalt zijn bod aan de voorraad. Geclaimde kaarten komen als nieuwe karakters voor je te liggen en geven je extra patronen om te leggen.

Roam, White Goblin Games, Niels, Kaarstpel
De overzichtskaart geeft aan hoe een beurt verloopt en helpt je herinneren dat een blanco vierkant met een extra reissteen gelegd mag worden bij betaling van twee munten. Ook vroegtijdig activeren staat op deze kaart beschreven.
Roam, White Goblin Games, Niels, Kaarstpel
Met zijn illustraties voert Laukat je mee naar een dromerige wereld en met de teksten op de kaarten doet hij een direct appèl op de fantasie van de spelers. Wat zou er gebeurd zijn met Kapitein Hoplala waardoor hij tegen zijn eigen schaduw tekeer zou gaan? Ik vraag het me direct (en nog steeds) af.

Als iemand tien karakters heeft, maak je de ronde af en ga je tellen. Spelers krijgen punten voor hun karakterkaarten en artefacten. De spelers met de meeste punten wint.

Artefacten geven je punten en bijzondere acties. Bijvoorbeeld “verplaats een reissteen van jezelf of van een andere speler naar een aangrenzend leeg veld”, “Draai één van je patronen 90 graden met de klok mee om de reisstenen in het gebied te plaatsen”, of “Plaats een extra reissteen gratis”. Als je karakters heractiveert, heractiveer je ook je artefacten. Aan het eind van elke beurt, kan je een artefact kopen.

Roam, White Goblin Games, Niels, Kaarstpel
Speelmateriaal: artefacttegels, bijzondere speelkaart Buitenpost die bonuspunten geeft als je een steen van een tegenstander insluit en munten.

Oordeel

Roam is de meest toegankelijke Laukat die ik tot nu toe speelde en speelt heerlijk weg in 60 minuten. Het is een bijzondere race naar tien karakterkaarten en de meeste punten. Keuzes ontwikkelen gedurende het spel. Hoe meer kaarten je hebt, hoe meer patronen je kan leggen. Tegelijkertijd duurt het langer voordat je kan heractiveren en is vroegtijdig heractiveren vaak duurder. De combinatie van illustraties en teksten op de kaarten die ruimte laten voor weelderige fantasie vind ik geweldig. Roam is een partij wegdromen van heb-ik-jou-daar en dat kom ik zelden in spellen tegen. Prima spel om beginnende spelers te leren spelen en een ontspannende filler voor veelspelers. Dankzij White Goblin Games kon je al wegdromen in het universum van Everdell; ze voegen daar Arzium als prachtige fantasiewereld aan toe.

Spellenbunker Reviewer Niels

Deze review van Roam is geschreven door Niels.
Lees alle reviews van Niels

Dit spel is beschikbaar gesteld door de uitgever voor review, maar dit is geen betaalde reclame.

"Roam is een dromerig puzzelspel met in het hart pattern building, area control en tableau building."

Spellenbunker Reviewer Niels

— Niels

Koop Roam bij je lokale Spellenwinkel:

Alle Spellenwinkels

Steun Spellenbunker, koop bij deze winkels:

bol.com

Amazon

Omschrijving van Roam


Roam is een Familiespel dat door 2-4 spelers gespeeld kan worden vanaf 8 jaar. Een spelletje Roam duurt gemiddeld 40 minuten en scoort qua moeilijkheid 2 ster(ren) . Roam is ontworpen door Ryan Laukat en wordt in het Nederlands in Nederland & België uitgegeven door White Goblin Games. .

Koop Roam bij je lokale Spellenwinkel:

Alle Spellenwinkels

Steun Spellenbunker, koop bij deze winkels:

bol.com

Amazon

HEY WACHT!

Geef je hier op voor onze nieuwsbrief

Je mist dan nooit meer het laatste Spellenbunker nieuws!

Nieuwsbrief

Om onze website goed te laten werken, gebruiken we cookies. Klik op 'Meer info' om ons Privacybeleid te lezen.