Taal

🇳🇱 Nederlands

Spelers

2-5 spelers

Leeftijd

Vanaf 8 jaar

Speelduur

50 minuten

Moeilijkheid

Review van Small World

"Noem Small World maar Risk 2.0. Alleen dan zonder het geluk van verdedigen met dobbelstenen"

Garcia & Menno Reviewers van Bordspellen

— Garcia & Menno

Er was eens… Of nee, stop maar… De titel Small World doet misschien wat denken aan een klein lieflijk sprookje. Toch is dat zeker niet zo. In Small World… It’s a world of Slaughter AFTER ALL! ga je je tegenstander te lijf en probeer je je gebiedsgrenzen zo ver mogelijk uit te breiden. Dit levert overwinningspunten op. En die heb je hard nodig om het spel te winnen. Iedere ronde weer! Klinkt dit bekend? Noem Small World maar Risk 2.0. Alleen dan zonder het geluk van verdedigen met dobbelstenen. Met behulp van maar liefst 14 fantasie-rassen ga je de strijd aan met elkaar. Allemaal met het doel het veel te kleine wereldje te bezetten. Welk ras is jouw favoriet?

Doel van het spel

Het doel van Small World is uiteraard om zoveel mogelijk overwinningspunten binnen te harken. Het spel telt 8 tot 10 beurten, afhankelijk van het aantal spelers (2-5 personen). Overwinningspunten scoor je door iedere ronde zoveel mogelijk gebieden op het spelbord in bezit te hebben. Hoe doe je dat? Gebieden verover je door jouw gekozen fraai vormgegeven (fantasie)ras iedere ronde strategisch op het spelbord te plaatsen en je tegenstander hiermee te overweldigen. De in totaal 14 rassen beschikken allemaal over unieke eigenschappen en speciale krachten. Leuk om deze te leren kennen. Gedurende het spel zal je van ras moeten wisselen, wanneer jouw ras bijvoorbeeld niet meer rendeert of je wilt anticiperen op het ras van je tegenstander. Degene die aan het einde van het spel de meeste overwinningspunten heeft, is de winnaar van dit potje Small World.

De verschillende ras en krachtfiches


Verloop van het spel

Voordat je kunt starten zal je logischerwijs het spel moeten klaarleggen. Kies afhankelijk van het aantal spelers, het spelbord. Schud de rasfiches en leg er 5 willekeurig open onder elkaar. De overige rassen vormen de 6de stapel. Schud ook de speciale krachtenkaartjes en leg er ook hiervan 5 willekeurig open (naast de rasfiches). Ook hierbij maak je van de overige kaartjes een 6de stapel. Er liggen nu welgeteld 6 rassen en 6 krachten open.

Leg nu de verloren rasfiches op het spelbord waar aangegeven. Bij het veroveren van gebieden zullen deze straks eerst overwonnen dienen te worden. De gebergten tegels leg je op de gebergten locaties op het spelbord. Ook deze regio’s zijn logischerwijs lastiger in te nemen. Iedere speler ontvangt vervolgens 5 overwinningspunten met waarde 1. Deze worden gedurende het spel als betaalmiddel gebruikt. Wie aan het eind van het spel de meeste heeft verzameld, is de winnaar.

Afhankelijk van het aantal spelers worden er een x aantal ronden gespeeld. In iedere ronde worden de volgende acties uitgevoerd, om de beurt en te beginnen met de startspeler:

De eerste ronde
1. Kies een ras/speciale kracht combo
De startspeler bepaalt met welk openliggend ras (en speciale kracht) hij of zij gaat starten. Het bovenste ras is gratis, de combinatie eronder kost steeds een overwinningspunt meer. Kies je bijvoorbeeld voor de tweede combinatie, dan leg je één overwinningspunt op de eerste combinatie. Ben jij de volgende speler en kies je voor een combinatie waar al een munt op ligt, dan wordt deze van jou. Dat is snel verdiend! Eenmaal een ras en speciale kracht (combinatie) gekozen, dan leg je deze voor je neer (met de kleurzijde naar boven). Op zowel het rasfiches als het speciale krachtfiche staat een getal. Tel deze bij elkaar op zodat je weet hoeveel fiches je van het gekozen ras mag hebben. Aanvullend ontvang je ook de extra’s die bij de speciale kracht horen. Nadat je hebt gekozen, schuiven alle combinaties één plek naar boven, zodat de volgende speler straks weer keuze heeft uit 6 rassen.

Deze speler heeft de bivakerende halfling gekozen en mag 5+6=11 manschappen pakken

 

Alle rassen netjes in een doosje. Maar wat een verscheidenheid!


2. Verover regio’s
Aan het einde van een ronde worden overwinningspunten uitgekeerd. Des te meer gebieden je in je bezit hebt, des te meer overwinningspunten er worden uitgekeerd. Kunst is om met jouw ras zoveel mogelijk gebieden te veroveren. Wanneer er voor een nieuw ras is gekozen (deze regel blijft het hele spel gelden), mag je deze enkel binnen de lijnen brengen door grensregio’s aan te vallen (regio’s die grenzen aan water of de rand van het spelbord). Over het algemeen heb je voor het veroveren van een gebied 2 rasfiches nodig. Het aantal dat je nodig hebt loopt echter op wanneer je te maken hebt met bijvoorbeeld gebergten, verloren rasfiches en fiches van je medespelers. Zeegebieden worden standaard niet veroverd.

Om een regio te veroveren, moet je jouw fiches binnen de grenzen van het te veroveren gebied plaatsen. Je fiches blijven hier liggen tot de herschikking aan het einde van je beurt. Wanneer je een gebied van een andere speler veroverd, dan verliest je tegenstander één fiche van zijn of haar ras (deze gaat terug in de doos) en de eventueel overige fiches gaan terug naar zijn of haar hand. Deze mogen in zijn of haar volgende beurt weer teruggeplaatst worden in gebieden die nog in zijn of haar bezit waren. Je kunt eventueel ook gebieden opnieuw veroveren welke je eerder veroverd had met een ander ras.

Je kunt blijven veroveren totdat je door je rasfiches heen bent. Iedere volgende verovering zal echter wel steeds moeten grenzen aan een gebied dat reeds je eigendom is. Uiteraard kunnen bepaalde rassen en/of speciale krachten hier vanaf wijken, maar dat maakt het spel juist uitdagend en onvoorspelbaar.

De laatste verovering vraagt wat extra aandacht. De kans is namelijk aanwezig dat je te weinig manschappen hebt om nog een laatste gebied te veroveren. Werp daarom de dobbelsteen. Het gegooide aantal ogen mag je bij je manschappen optellen. Wellicht is dat dan wel genoeg om dat laatste gebied in te nemen. Zo niet, dan mag je je laatste fiche(s) plaatsen in een gebied dat je eerder veroverd hebt.

Dan is het nu tijd om je legertje te herschikken. Probeer jouw gebieden zo goed mogelijk te beschermen tegen de volgende speler die aan de beurt is. Positioneer al je rassenfiches over je veroverde gebieden. Ieder gebied moet minstens één fiche behouden.

Actieve rassen hebben 6 verschillende landen veroverd. Ook een non actief ras bezet toch nog 4 landen


3. Overwinningspunten tellen
Nu je veroverd hebt, kan er uitbetaald gaan worden. Ieder veroverd gebied levert één overwinningspunt op. Eventuele rassen en/of speciale krachten kunnen zorgen voor meer overwinningspunten. Ook eventuele inactieve rassen leveren één overwinningspunt per gebied op. Overwinningspunten houd je geheim voor je tegenstanders.

Iedere volgende ronde
Als alle spelers zijn geweest, start de volgende ronde. Je kunt opnieuw de 3 genoemde stappen doorlopen of kiezen om je ras op inactief te zetten (wanneer deze niet meer rendeert) en een nieuw ras kiezen. Wat je ook kiest, iedere beurt eindigt met het uitkeren van overwinningspunten. Opnieuw veroveren en je ras op non actief zetten vragen nog enige uitleg hierin:

A. Opnieuw veroveren
Heb je besloten opnieuw met jouw ras te gaan veroveren? Dat kan. Neem hierover alle fiches van het bord terug in je hand. Wanneer je ervoor kiest om steeds één fiche achter te laten in het veroverde gebied, dan zal dit opnieuw een overwinningspunt geven aan het einde van je beurt. Uiteraard kan je er ook voor kiezen om gebieden helemaal leeg te trekken. Dit om je legertje weer zo groot mogelijk te maken. Speel vervolgens door alsof het de eerste ronde is, met als voordeel dat je nu niet aan de rand van het bord hoeft te beginnen.

B. Je huidige ras op non actief zetten
Wanneer je denkt dat jouw ras niet meer rendeert of in z’n totaliteit bijna uitgeroeid is, dan is het tijd om je ras op non actief te zetten. Draai in elk veroverde gebied één rasfiche om (met de grijze kant naar boven) en doe de overige rasfiches terug in de doos. Speciale krachten komen voor dit ras te vervallen; ook deze kunnen terug in de doos. Houd in gedachten dat je slechts één ras op non actief mag hebben. Wanneer je tweede ras op non actief wordt gesteld, dan verdwijnen de laatste non actieve fiches van je eerste ras. De raskaart mag je onderop de trekstapel leggen.

Kiest de actieve speler om zijn of haar huidige ras op non actief te zetten, dan kan deze in deze beurt niets veroveren. Wel worden er overwinningspunten uitgekeerd. Alle gebieden welke bezet worden door een eigen non actief ras worden hierbij meegenomen. Pas de volgende beurt kan er een nieuw ras gekozen worden en kan er weer worden veroverd.

Bij het ingaan van de laatste ronde heeft iedere speler nog één speelbeurt. Mocht Small World in een gelijkspel zijn geëindigd, dan wint degene met de meeste actieve en non actieve rassen op het spelbord.

Conclusie

Small World is een verrassend leuk strategisch bordspel van Philippe Keyaerts uitgegeven door Days of Wonder, bekend van het razend populaire Ticket to Ride. Het is geschikt voor 2-5 spelers vanaf 8 jaar. Wat ons betreft is het spel al leuk met 2 spelers, maar met 4 of 5 spelers wordt het pas echt een chaotisch feest, of slachtpartij. It’s in the name of the game 🙂

De vergelijking met Risk is al gemaakt, maar houdt al op na het veroveren van gebieden. Alhoewel op de doos staat dat je er tussen de 40 en 80 minuten mee zoet bent, kan dit zeker de eerste keren nog veel langer duren. Het spel bevat zoals gezegd 14 verschillende rassen met allemaal hun eigen unieke eigenschappen en speciale krachten. Dit zorgt voor een enorme herspeelbaarheid. Geen enkel spel is hetzelfde. Voordat je goed doorhebt welke ras wat als eigenschap en kracht heeft, moet je het spel een aantal keren gespeeld hebben. Je zult bemerken dat des te vaker je het spel speelt, hoe sneller het gaat en ook welke combo’s je het best kunt gebruiken om punten te scoren.

Het thema en artwork van Small World zijn dik in orde. De illustraties zijn kleurrijk en de rassen zijn leuk en gevarieerd. De hoeveelheid rassen en mogelijkheden zijn zo goed als oneindig en zorgen er wel voor dat het spel uit heel veel onderdelen bestaat. Hoe berg je dat netjes op? Fijn dat de uitgever heeft meegedacht en ervoor heeft gezorgd dat de opbergdoos over genoeg vakjes beschikt om alles netjes te kunnen opbergen.

Naast het basisspel kent Small World tal van uitbreidingen. Leuk om nog veel meer rassen toe te voegen en met elkaar te combineren! Dit zorgt voor een nog grotere herspeelbaarheid. Kortom, Small World tot een ontzettend leuk strategisch spel, toch wel uniek in zijn soort. En dat maakt Small World ook bij ons populair.

Wat een mooie insert! Alles heeft een eigen plekje
Garcia & Menno Reviewers van Bordspellen

Deze review van Small World is geschreven door Garcia & Menno.
Lees alle reviews van Garcia & Menno

Dit spel is beschikbaar gesteld door de uitgever voor review, maar dit is geen betaalde reclame.

"Geen enkel spel is hetzelfde"

Garcia & Menno Reviewers van Bordspellen

— Garcia & Menno

Koop Small World bij je lokale Spellenwinkel:

Alle Spellenwinkels

Steun Spellenbunker, koop bij deze winkels:

bol.com

Amazon

Videos over Small World

Omschrijving van Small World


Small World komt uit de Small World Spelfamilie. Small World is een Strategiespel dat door 2-5 spelers gespeeld kan worden vanaf 8 jaar. Een spelletje Small World duurt gemiddeld 50 minuten en scoort qua moeilijkheid 2.5 ster(ren) . Small World wordt in het Nederlands in Nederland & België uitgegeven door Days of Wonder. Je koopt Small World bij een van de Spellenwinkels in Nederland en België of bol.com.

Koop Small World bij je lokale Spellenwinkel:

Alle Spellenwinkels

Steun Spellenbunker, koop bij deze winkels:

bol.com

Amazon

De Small World Spelfamilie

Deze spellen komen ook uit de Small World Spelfamilie

HEY WACHT!

Geef je hier op voor onze nieuwsbrief

Je mist dan nooit meer het laatste Spellenbunker nieuws!

Nieuwsbrief

Om onze website goed te laten werken, gebruiken we cookies. Klik op 'Meer info' om ons Privacybeleid te lezen.