Taal

🇳🇱 Nederlands

Spelers

2 spelers

Leeftijd

Vanaf 10 jaar

Speelduur

45 minuten

Moeilijkheid

Uitgever:

999 Games

999 Games
Ontwerper(s)

Warsch, Wolfgang

Review van De Kwakzalvers van Kakelenburg – Het Duel

"De Duel versie biedt lekker veel interactie en onderlinge strijd!"

Garcia & Menno Reviewers van Bordspellen

— Garcia & Menno

Wij waren al erg blij met de eerste Kwakzalvers van Kakelenburg en konden ons goed voorstellen dat dit in 2019 tot spel van het jaar is uitgeroepen. Nu doet Wolfgang Warsch er nog een schepje bovenop in Kwalzalvers van Kakelenburg – Het Duel. Wat een heerlijk 2-spelers spel! Het bekende deckbuildingsysteem en het ‘push your luck’-mechanisme zitten er nog steeds in. Maar nu ook nog eens in combinatie met veel meer interactie en onderlinge strijd dan de basisvariant. In de categorie 2-spelers spellen is dit echt een topper!    

Doel van het spel

In deze duel versie speel je beiden een kwakzalver (een soort wannabe dokter). Je strijd om de twijfelende patiënten en probeert ze naar jouw marktkraam te lokken. Elke patiënt die een speler behandelt, geeft hem meer aanzien in het Gildehuis. Als het je lukt om 6 patiënten te behandelen, mag je jezelf de nieuwe Gildemeester noemen.

De patiënt is nu onderweg naar de marktkraam van Geel, maar lukt het Geel ook deze patiënt binnen te halen?

Lekker brouwen

Het spel verloopt over meerdere rondes (max 7). Elke ronde bestaat uit 6 fasen, namelijk:

1.Muntworp
De startspeler gooit de 2 munten en kiest er één van. De andere speler krijgt automatisch de andere munt. De munten staan voor een bonus die je die ronde ontvangt. Denk hierbij aan goudstukken of het dichterbij halen van je marktkraam. Alle bonussen zijn goed en het is afhankelijk van hoe jij ervoor staat welke bonus voor jou op dat moment handiger is.

2.Drank brouwen
Net zoals in de originele Kwakzalvers (je kan de review van Das ook op deze site lezen) gaan we in deze fase ingrediënten uit onze buidel halen. We leggen deze één voor één in onze persoonlijk fles. Gekleurde fiches komen in de flessenhals en de actie wordt meteen uitgevoerd. Witte fiches komen in de flessenbodem. Dit gaat net zo lang door totdat:

  • Er 3 gekleurde fiches in je flessenhals liggen
    De flessenhals is dan vol. Je telt de waarde van de 3 fiches bij elkaar op + de waarde van het laatste witte fiches die op de bodem ligt. Dit is het aantal stappen dat je de patiënt op het marktpleintableau jouw kant op mag verplaatsen. Hier draait het allemaal om, want het gaat er uiteindelijk om dat je de patiënt in jouw marktkraam krijgt. Heb je de patiënt verzet, dan verplaats je de 3 gekleurde fiches uit de hals naar de bodem van de fles. Je tegenstander is nu aan de beurt. Je komt na de beurt van je tegenstander nogmaals aan de beurt.
  • Je voltooit je drank vrijwillig
    Je mag op elk moment je drank vrijwillig voltooien. Ook dan ga je je gekleurde fiches verplaatsen naar de bodem van de fles en de waarden bij elkaar optellen. Je verplaatst de patiënt, maar je komt hierna niet meer aan de beurt.
  • Je fles ontploft
    Net zoals bij de originele Kwakzalvers zitten er knalerwten tussen de ingrediënten in je buidel. Deze kwalerwten (de witte fiches) kunnen je fles doen ontploffen. Je verschuift dan alle gekleurde fiches uit de hals naar de bodem, je mag je patiënt niet verplaatsen en je beurt is voorbij. Je moet daarnaast ook nog een boete betalen. Je levert óf goudstukken in óf je moet de patiënt verder weg plaatsen, die keuze mag je zelf maken.

Deze fase gaat door totdat beide spelers (on)vrijwillig hun drank hebben voltooid. Je kan dus meerdere keren aan de beurt komen.

Kwakzalvers klaar? Brouwen maar!

 

3.Nasleep
Elk gekleurd fiche heeft een bepaalde actie of voordeel. Bij de meeste gekleurde fiches handel je dit meteen af op het moment dat je ze in de flessenhals plaatst. Sommigen hebben echter een uitgestelde actie, te herkennen aan een speciaal symbool. Deze worden in deze fase geactiveerd.

4.Markttoezicht
De speler die als laatste zijn drank heeft voltooid, mag nu bepalen wat hij/zij de Rondekaart waard vindt. Elke ronde wordt er een nieuwe Rondekaart gedraaid. Hierop is een weegschaal afgebeeld. Aan de ene kant is een voordeel afgedrukt (denk aan het gratis ontvangen van een ingrediënt, het verwijderen van een kwalerwt of het verplaatsen van de marktkraam), de andere weegschaal is nog leeg. Degene die aan de beurt is mag bepalen wat hij dit voordeel waard vindt door er goud en/of opwaardeerfiches in te leggen. De ander speler mag als eerste kiezen wat hij wil hebben. Degene die de waarde heeft bepaald, krijgt dus wat over is. Beide spelers handelen nu deze voordelen af.

Wat is de weegschaal op de Rondekaart volgens jou waard?

 

5.Nieuwe ingrediënten kopen
In de loop van het spel heb je goud kunnen verzamelen. Met dit goud mag je nu nieuwe ingrediënten voor in je buidel kopen. De prijs en de voordelen van de ingrediënten staan op de ingrediëntenboeken afgebeeld.

Vertrouwd en toch nieuw. Allemaal nieuwe ingrediënten met hun unieke acties. Zie ook het speciale symbool bij het Pauwenoog. Deze actie speel je tijdens de fase ‘Nasleep’

 

 

6.Einde van de ronde
Alle fiches (nieuwe + degene uit de fles) gaan terug in de buidel en een nieuwe ronde begint.

Einde van het spel

Het spel is direct voorbij zodra een speler zijn 6e patiënt heeft behandeld (deze speler wint) of ten hoogste na de 7e ronde. Wordt er doorgespeeld tot en met de 7e ronde dan wint degene die de meeste patiënten heeft behandeld.

De patiënt

Houd in gedachten dat het uiteindelijk, net als in de zorg, allemaal om de patiënt draait. Deze patiënt twijfelt nog door wie hij zich wil laten behandelen. Beide spelers strijden om deze twijfelende patiënt die dus op en neer beweegt over het pad totdat hij een van beide marktkramen bereikt. Daar wordt de patiënt behandeld en naar het Gildehuis van die speler verplaatst. Pas daarna betreedt een nieuwe patiënt het pad.

Hier draait het allemaal om: De patiënt. Deze wil je naar je marktkraam lokken en vervolgens in je Gildehuis binnenhalen. Elke keer dat je een patiënt in je Gildehuis plaatst, ontvangt de tegenstander een voordeeltje. Rondom het Gildehuis zijn ook nog eens de 6 fasen van het spel afgebeeld als hulpmiddel.

 

Conclusie

Ook deze versie van Kwakzalvers is bedacht door Wolfgang Warsch en uitgegeven door 999 games. Er staat 45-60 minuten voor een spelletje.

Wij zijn erg positief over deze Duel versie. Het is echt knap gedaan om een spel in een nieuw jasje te steken, met zoveel overeenkomsten met de originele versie, maar tegelijkertijd ook zo anders en vernieuwend te zijn. Een knappe prestatie!

In deze variant zit bijvoorbeeld veel meer interactie tussen de spelers. In de originele versie gaat iedere speler na elke ronde een aantal punten vooruit op het scorespoor. Daarin zit nauwelijks interactie met de andere spelers. Je bent vooral heel erg met je eigen ingrediënten en punten bezig. In Het Duel strijd je om die ene patiënt die continue over het pad heen en weer verplaatste wordt. De verplaatsing van je tegenstander heeft dus een direct gevolg voor jou. Het is een kwestie van smaak of dit je aanspreekt of juist niet. Sommigen vinden het heerlijk om heel individualistisch met een spel bezig te zijn. Anderen houden juist van de onderlinge strijd en vinden dit veel spannender. Wij vinden het moeilijk kiezen en vinden beide Kwakzalvers echt heel leuk.

Wat ze goed gedaan hebben is het beperken van het aantal rondes. De strijd om een patiënt kan best lang duren. Bij ons eerste spel duurde het zo lang voordat een patiënt een marktkraam bereikte (hij werd zo vaak heen en weer terug verplaatst) dat het bijna ging frustreren. Uiteindelijk wil je ook gewoon een keer een patiënt binnenhalen en heel even leek dat er maar niet van te komen. Gelukkig bleek dat naarmate je meer en betere ingrediënten in je buidel hebt, je ook grotere stappen met de patiënt kan maken. Je gaat dan echt wel om en om patiënten binnenhalen. Mocht dit nu toch heel erg gelijk opgaan en er door het getouwtrek niemand binnengehaald worden, dan eindigt het spel ook na 7 ronden. Hierdoor heb je altijd een nette speelduur (klein uurtje) en kan het spel nooit te lang gaan duren. Dat hebben ze dus goed opgelost.

Net als in de orginele Kwalzalvers heb je te maken met het deckbuildingsysteem en het ‘push your luck’-mechanisme. Soms loont het om wat risico te nemen en soms wordt je hier meteen voor afgestraft. Af en toe heb je pech en af en toe heb je geluk. Je verzamelt goud en koopt daarmee betere ingrediënten, waardoor je weer meer goud binnenhaalt en dus weer betere ingrediënten kan kopen enz. Maar zelfs met een buidel vol fantastische ingrediënten kan je soms gewoon pech hebben en alleen maar knalerwten trekken. Dit overkomt beide spelers en zo is het toch weer in balans. Wij houden ervan!

Voor de Kwalzalver liefhebber kunnen we dus deze versie absoluut aanraden! Dit ga je echt een leuke toevoeging vinden!

 

Garcia & Menno Reviewers van Bordspellen

Deze review van De Kwakzalvers van Kakelenburg – Het Duel is geschreven door Garcia & Menno.
Lees alle reviews van Garcia & Menno

Dit spel is beschikbaar gesteld door de uitgever voor review, maar dit is geen betaalde reclame.

"Bekende elementen en toch vernieuwend; knap staaltje werk"

Garcia & Menno Reviewers van Bordspellen

— Garcia & Menno

Koop De Kwakzalvers van Kakelenburg – Het Duel bij je lokale Spellenwinkel:

Alle Spellenwinkels

Steun Spellenbunker, koop bij deze winkels:

999 Games Shop

bol.com

Amazon

Videos over De Kwakzalvers van Kakelenburg – Het Duel

Omschrijving van De Kwakzalvers van Kakelenburg – Het Duel


De Kwakzalvers van Kakelenburg – Het Duel komt uit de Kwakzalvers van Kakelenburg Spelfamilie. De Kwakzalvers van Kakelenburg – Het Duel is een Strategiespel dat door 2 spelers gespeeld kan worden vanaf 10 jaar. Een spelletje De Kwakzalvers van Kakelenburg – Het Duel duurt gemiddeld 45 minuten en scoort qua moeilijkheid 2 ster(ren) . De Kwakzalvers van Kakelenburg – Het Duel is ontworpen door Wolfgang Warsch en wordt in het Nederlands in Nederland & België uitgegeven door 999 Games. .

Koop De Kwakzalvers van Kakelenburg – Het Duel bij je lokale Spellenwinkel:

Alle Spellenwinkels

Steun Spellenbunker, koop bij deze winkels:

999 Games Shop

bol.com

Amazon

HEY WACHT!

Geef je hier op voor onze nieuwsbrief

Je mist dan nooit meer het laatste Spellenbunker nieuws!

Nieuwsbrief

Om onze website goed te laten werken, gebruiken we cookies. Klik op 'Meer info' om ons Privacybeleid te lezen.