Taal

🇳🇱 Nederlands

Spelers

1-4 spelers

Leeftijd

Vanaf 13 jaar

Speelduur

90 minuten

Moeilijkheid

Uitgever:

Review van Windmill Valley

"Geen oorlogje spelen, maar gewoon de oer-Hollandse pracht bewonderen!"

Reviewer Bordspellen en Kaartspellen DreamTeam

— Remon & Chantal

Nederland, de lage landen, waar moet je dan aan denken?? Yes, veel tulpen, klompen en natuurlijk molens! 🌷🌷

Windmill Valley

Alles zit verstopt in dit gave strategiespel Windmill Valley gebaseerd op de bloemenroute in Nederland. In dit mooi vormgegeven bordspel ben je een tulpenkweker en met de juiste hulp en slimme contracten zorg je ervoor dat je velden goed gevuld worden met de mooiste tulpen. 

Windmill Valley kun je spelen met 1-4 spelers vanaf 14 jaar in ongeveer 45-90 minuten. De bedenker van dit kleurrijke spel is Dani Garcia, klinkt niet echt Nederlands hè, maar blijkbaar hield hij wel veel van tulpen. Dani is ook verantwoordelijk voor het fantastische spel Barcelona. De verantwoordelijkheid voor de mooie illustraties ligt bij Pedro Codeço en Znigniew Umgelter. Windmill Valley is uitgegeven door Board & Dice.

Ben je er klaar voor?

Klaar voor het uitpakken in ieder geval, want wat zijn dit veel onderdelen. De doos zit echt goed gevuld (dus echt waar voor je geld 😉). Volg de beschrijving in de speluitleg voor het klaarzetten van dit spel, en neem er gewoon de tijd voor. Dit is immers toch geen spel ’voor eventjes tussendoor.’

Windmill Valley

Spelverloop: Spelers spelen om de beurt totdat een van de spelers het einde van het kalenderspoor heeft bereikt (linksboven op het bord). Dit betekent het einde van het spel. De huidige ronde wordt afgemaakt zodat iedere speler evenveel beurten heeft gehad. Daarna is iedere speler nog 1 keer aan de beurt, en dan is het echt klaar. We hebben de belangrijkste spelregels hieronder op een rijtje gezet, maar pak zeker ook de uitgebreide speluitleg erbij voor alle kleine details.

Per beurt doe je 4 stappen:

Stap 1: Eventueel de sluisdeur openen of sluiten, dit doe je door het blokje omhoog of omlaag te zetten. Omlaag kost niets en levert ook geen overwinningspunten (OP) op. Omhoog kost je guldens, maar levert je ook weer OP op.

Stap 2: Je checkt de status van de sluisdeur en past eventueel het waterpeil aan

Stap 3: De wielen van het molenbeurt draaien. Yes! Dit is natuurlijk superleuk om te doen, want hoe gaaf is dit item in dit spel. Dit doe je door het grote wiel met de klok mee te draaien (en dan moet je altijd even denken: welke richting was dat ook alweer?) De stappen op het wiel zijn gelijk aan het waterpeil. Wil je dus net die ene actie doen verder op het wiel dan moet je dit dus aan het begin van je beurt bedenken. Je mag trouwens ook een gereedschapsfiche inleveren om een stap te verhogen of te verlagen. Als de rode spaak van het grote wiel de rode pijl op het kleine wiel raakt of passeert, dan moet je je steen op het kalenderspoor verplaatsen. Dit levert je een beloning op.

Stap 4: 1 van de 2 acties doen die op de wielen staan. Staat er een +-teken op een van de vakken, dan mag je ze allebei doen. De acties worden hieronder uitgelegd:

Het waterpeil verlagen:

Hiermee kun je guldens en/of OP verdienen afhankelijk van de plaats van het blokje.

De Wielen verbeteren:

Je mag een openliggende verbeteringstegel pakken. Bruin is gratis, lichtbruin kost 1 gulden en de grijze kost 2 gulden. Je mag deze tegel op 1 van de vakken van je actiewielen leggen of vervangen. Dit heeft als voordeel dat de actie dus verbeterd wordt en dus net iets meer oplevert. Vul daarna het lege vakje op het speelbord aan.

Windmill Valley

Een ontwikkelingskaart pakken:

Je kunt 1 van de openliggende kaarten pakken. Je mag deze kaart als helper gebruiken, in dat geval schuif je deze uiterst links bovenaan je persoonlijke spelersbord. Je krijgt ook gelijk de bijbehorende OP. De helper zorgt voor speciale eigenschap die je daarna 1x per beurt mag uitvoeren. Je kan deze kaart ook als contract gebruiken, in dat geval schuif je deze uiterst links onder je persoonlijke spelersbord. Het contract zorgt voor een extra scoremogelijkheid aan het einde van het spel. Je vult daarna het lege vakje op het spelersbord aan.

Windmill Valley

Een molen bouwen:

Je kiest een molengroep op je persoonlijke spelersbord. Heb je namelijk een groep leeg aan het einde van het spel dan krijg je ook extra punten. Kies een vakje op het speelbord en betaal eventueel de kosten. Let op: Het vakje moet wel via een ononderbroken pad van molens verbonden zijn met de markt in het midden. Er mag maar 1 molen per vakje staan. Als je de molen geplaatst hebt, kijk je langs welk pad je vanaf je nieuwe molen naar de markt gaat. Als je langs medespelers gaat verdienen die 1 OP per molen. Je verdient daarnaast zelf nog je beloningen van de velden die aan je nieuwe molen grenzen.

Windmill Valley

De markt bezoeken:

Je kunt hiermee je spelerssteen op de markt verplaatsen. Op je actie vindt je in het rood de kosten en in het wit de stappen. De stappen zet je met de klok mee. Kies daarna 1 van de beloningen. Voor elke andere steen die daar ook staat mag je dezelfde beloning nogmaals ontvangen. Voordat je je verplaatsing doet, mag je 1 gulden betalen om de neutrale (bruine) steen te verplaatsen. Zijn er geen vrije vlakken over dan verplaats je de steen naar het volgende gebied, of je betaalt 1 gulden om bovenop een andere steen te gaan staan. Dit levert je niet een 4e beloning maar op, maar je mag nu dus wel uit dat gebied je beloning pakken.

Windmill Valley

Tulpenbollen plaatsen:

Deze gaan vanuit je opslag naar je veld op je persoonlijke spelersbord. Je plaatst deze uiterst links op een rij naar keuze en je krijgt dan eventueel de beloning die erop staat. De rest van je tulpenbollen in je opslag schuiven verder naar links. Probeer zoveel mogelijk in dezelfde kleur te blijven dit levert je namelijk aan het einde van het spel extra OP op.

Windmill Valley

Exporteren:

Deze gaan vanaf je persoonlijke opslag naar deze kaart. De bol moet wel een kleur hebben die er nog niet ligt. Je ontvangt dan de aangrenzende beloningen. Of je pakt de bollen die er liggen en je mag dan zelf kiezen of je ze in je persoonlijke opslag legt of terug in de algemene voorraad.

Oehh…nu de score!

Je krijgt nu punten voor de doelen die je met je contracten hebt gehaald. Daarnaast leveren lege molengroepen de punten op die ernaast staan aangegeven (een x aantal punten voor een specifieke kleur tulpenbol op je veld). Verder leveren de tulpenbedden ook nog punten op: Kijk daarbij wat er naast de rij staat en boven de kolom. Het meest gunstige is als er in de rijen dezelfde kleur bollen liggen en in de kolommen juist verschillende. Al met al kun je dus op verschillende manieren OP scoren. Het is leuk om elke keer een andere strategie te kiezen en zo te kijken wat je het meest lucratief vindt. Zo wordt het spel voor jou persoonlijk ook heel gevarieerd en leuk.

Duizelen alle tulpen al?

Nee voor ons niet hoor, we houden van bloemen en natuur en we vinden het zeker een groot pluspunt als ons bordspel dezelfde mooie kleuren bevat. Zoals we al vertelden bevat dit spel een hoop onderdelen het duurt daarom even voordat je echt kunt gaan spelen, maar dit mag de pret niet drukken. Trek er gewoon een avond of een middag voor uit. Wat ook meteen opvalt is het grote speelbord. Daarnaast heb je in je persoonlijke speelomgeving ook het een en ander liggen, dus dit spel past helaas niet op een campingtafeltje.

Nu hebben wij gelukkig wel een aardige spellentafel (of ja, eettafel is het eigenlijk he). De onderdelen zien er stuk voor stuk heel netjes uit en het molenbord is natuurlijk wel heel origineel. We vinden het thema ook heel leuk, krijgen gelijk zin om weer eens het Keukenhof te gaan bezoeken. Geen oorlogje spelen, maar gewoon de oer-Hollandse pracht bewonderen. Zelf wonen wij vlakbij Kinderdijk, het paradijs voor molenliefhebbers. En zelfs in onze straat staat een molen, die we keer op keer bewonderen. Extra leuk dus, dat we juist dit spel mochten reviewen.

Naast dit alles zit het spel goed in elkaar en moet je echt vooruit denken om de juiste keuzes in je beurt te kunnen maken. Verschillende strategieën zijn mogelijk. Dit vinden we leuker dan dat er maar 1 manier is om aan punten te komen. Per beurt heb je ook best wel wat acties waar je uit kunt kiezen en dit zorgt natuurlijk voor de nodige keuzestress. Qua moeilijkheidsgraad kun je het een beetje vergelijken met Burggraven van het Westelijk koninkrijk en Wild: Serengeti. Hele andere thema’s natuurlijk, maar het gaat om het maken van de keuzes en het vooruit denken in het spel.

Reviewer Bordspellen en Kaartspellen DreamTeam

Deze review van Windmill Valley is geschreven door Remon & Chantal.
Lees alle reviews van Remon & Chantal

Dit spel is beschikbaar gesteld door de uitgever voor review, maar dit is geen betaalde reclame.

Koop Windmill Valley bij je lokale Spellenwinkel:

Alle Spellenwinkels

Steun Spellenbunker, koop bij deze winkels:

bol.com

Amazon

Videos over Windmill Valley

Omschrijving van Windmill Valley


Windmill Valley is een Strategiespel dat door 1-4 spelers gespeeld kan worden vanaf 13 jaar. Een spelletje Windmill Valley duurt gemiddeld 90 minuten en scoort qua moeilijkheid 3 ster(ren) . Windmill Valley wordt in het Nederlands in Nederland & België uitgegeven door Asmodee & Board & Dice. .

Koop Windmill Valley bij je lokale Spellenwinkel:

Alle Spellenwinkels

Steun Spellenbunker, koop bij deze winkels:

bol.com

Amazon

HEY WACHT!

Geef je hier op voor onze nieuwsbrief

Je mist dan nooit meer het laatste Spellenbunker nieuws!

Nieuwsbrief

Om onze website goed te laten werken, gebruiken we cookies. Klik op 'Meer info' om ons Privacybeleid te lezen.