Taal

🇳🇱 Nederlands

Spelers

1-6 spelers

Leeftijd

Vanaf 14 jaar

Speelduur

60 minuten

Moeilijkheid

Uitgever:
Ontwerper(s)

Mori, Paolo

Review van Libertalia: De Winden Van Galecrest

"Zet je bemanning slim in om je concurrenten met lege handen achter te laten"

Reviewer Bordspellen en Kaartspellen DreamTeam

— Remon & Chantal

Alle hens aan dek! We laten het ruime sop achter ons en gaan voor de vrijheid van het luchtruim. Geen bestemming ligt buiten je bereik en je bent altijd in voor een goed avontuur. Je bent kapitein van je eigen luchtschip en een echte piraat laat een kans op glimmende dubloenen natuurlijk niet onbenut.

Libertalia: Winds of Galecrest

Je raad het al. In Libertalia: De winden van Galecrest ben je de kapitein van een piratenschip dat zich niet via de zee maar via de lucht verplaatst. En je hebt ook een flinke bemanning met elk zo zijn eigen talenten. Het doel is duidelijk…zo veel mogelijk buit binnenhalen en dubloenen verdienen. Maar er zijn ook andere kapers op de kust (in de lucht). Zet je bemanning slim in om je concurrenten met lege handen achter te laten. Je hebt tenslotte een reputatie hoog te houden.

Dit spel is niet nieuw maar heeft een volledige upgrade gehad. Het bestaat namelijk al sinds 2012. Als je het originele spel hebt gespeeld zal je zien dat er heel veel veranderd is. Het avontuur heeft zich van de zee naar de lucht verplaatst en het complete artwork is anders. De piraten zijn geen mensen meer maar dieren. En alles vindt nu plaats op één speelbord. 

Even wat info van Libertalia: De winden van Galecrest op een rij:

  • Te spelen met 1-6 spelers.
  • Speelduur is 45-60 minuten
  • Te spelen vanaf 14 jaar
  • Tactisch bord/kaartspel
  • Solovariant en aparte 2 spelersvariant
  • 2 zijdig speelbord met een verschillende moeilijkheidsgraad
  • Uitgever is 999 Games
  • Ontwerper is Paolo Mori

Spelopbouw

Het spel opbouwen gaat supersnel, daar houden we van. Kies een zijde van het speelbord waarop je wilt spelen en een spelerskleur met bijbehorende kaarten en je kunt al bijna beginnen. Op het speelbord staat ook een reputatiespoor. Alle zes spelerspionnen (ook die niet meespelen) worden hier in een willekeurige volgorde geplaatst. Dit bepaalt tijdens het spel soms wie eerst zijn actie mag uitvoeren of beslist aan het eind een gelijkspel. 

Libertalia: Winds of Galecrest

Elke speler heeft precies dezelfde stapel met 40 kaarten. Dit is je bemanning en elke kaart heeft een unieke actie die je kunt uitvoeren. De rang loopt logischerwijs op van 1 tot 40. Elke speler krijgt een schatkist waarop de score wordt bijgehouden. Overigens heel origineel gedaan. Daarnaast nog een kerkhoftegel voor elke speler, hier worden je afgelegde kaarten geplaatst. Nu kun je starten.

Reizen

Je maakt in Libertalia 3 reizen. De 1e reis duurt 4 dagen, de 2e duurt 5 dagen en de laatste 6 dagen. Vrij vertaald heeft het spel in totaal dus eigenlijk gewoon 15 rondes. 

Voordat je een reis begint worden er op het speelbord buitfiches geplaatst bij alle dagen die je reis duurt. Het aantal is even groot als het aantal spelers. Er zijn verschillende kleuren fiches die je verschillende beloningen kunnen opleveren. Omdat je alle buitfiches van de hele reis ziet liggen kun je aardig vooruitplannen en tactische keuzes maken. Maar je speelt niet alleen en iedereen is piraat, verwacht dus niet dat je zonder slag of stoot zomaar je buit kan binnenhalen. 

Libertalia: Winds of Galecrest

Karakterkaarten

Iedereen heeft evenveel kaarten en vooral belangrijk, iedereen heeft precies dezelfde kaarten. De kansen zijn voor iedereen dus gelijk. De kunst is om ze op het juiste moment in te zetten. Voordat elke reis begint zal één van de spelers zijn stapel schudden en er willekeurig 6 kaarten uittrekken. Alle andere spelers halen deze kaarten ook uit hun stapel en met deze 6 kaarten wordt tijdens de reis gespeeld. Dit gebeurt dus 3 keer (3 reizen totaal). Kaarten die je speelt ben je aan het eind van je reis kwijt. Sommige kaarten houd je over en mag je meenemen naar de volgende reis. 

Libertalia: Winds of Galecrest

Kaarten kiezen en spelen

Elke dag (ronde) begint als volgt. Alle spelers kiezen in het geheim een karakter uit hun hand. Daarna worden deze tegelijk onthult. Ze worden in een oplopende rang op het bord geplaatst. Dan worden de volgende 3 fasen uitgevoerd:

Daglicht: Van links naar rechts worden van alle karakters één voor één de dageigenschappen uitgevoerd.

Schemer: Deze wordt van rechts naar links uitgevoerd. Ten eerste mag je een buitfiche pakken van de huidige dag. Daarna voor je de schemereigenschap van je karakter of buitfiche uit. Als laatste mag je (als deze nog aanwezig is) je gespeelde karakter pakken en voor je neerliggen. Dit is je ‘schip’.

Nacht: Iedereen activeert tegelijk alle nachteigenschappen van de karakters die in de ‘schepen’ liggen. 

Libertalia: Winds of Galecrest

Einde van een reis

Een reis eindigt als alle dagen (rondes) van die reis zijn gespeeld. Iedereen voert nu de eventuele ankereigenschappen uit van zijn gespeelde karakters of van zijn ontvangen buitfiches. Als je het een beetje handig hebt gespeeld tijdens de reis verdien je op dit punt lekker veel dubloenen. En hier draait het uiteindelijk om. Het gescoorde aantal dubloenen verwerk je als punten op je schatkist. Op naar de volgende reis!

Libertalia: Winds of Galecrest

 

Onze mening van Libertalia: De winden van Galecrest

De werking van dit spel deed ons eigenlijk vrij snel denken aan Machiavelli. Dat is een kaartspel waarin ook met verschillende karakters wordt gespeeld en de beurtvolgorde wordt bepaald door de rang van de gespeelde kaarten. Dit mechanisme zie je bv ook terugkomen in El Grande.

Het spel heeft zo goed als geen geluksfactor. Iedereen speelt met dezelfde karakterkaarten, je weet alleen niet welke de ander gaat spelen. Je kan aardig goed een tactiek opzetten en die uitsmeren over een complete reis. Er zit ook een pestfactor in, met sommige karakters kun je anderen uitschakelen, blokkeren of ervoor zorgen dat ze bepaalde beloningen niet ontvangen. 

Sterk punt vinden we dat de dagfase voordelen heeft voor de speler met het laagste karakter in rang en de schemerfase voor het karakter met de hoogste rang. Het reputatiespoor zorgt voor extra balans in het spel. Daarnaast zijn de karakterkaarten ook nog eens leuk getekend. Ook heeft het spelbord 2 zijden waarop gespeeld kan worden. Houdt je van meer uitdaging, dan kun je de ‘storm’ zijde kiezen. 

Kortom, houd je van een spel dat niet veel regels heeft maar toch genoeg uitdaging en tactiek in huis heeft dan zit je goed bij Libertalia. De 2 spelersvariant is trouwens ook leuk om te spelen. 

Reviewer Bordspellen en Kaartspellen DreamTeam

Deze review van Libertalia: De Winden Van Galecrest is geschreven door Remon & Chantal.
Lees alle reviews van Remon & Chantal

Dit spel is beschikbaar gesteld door de uitgever voor review, maar dit is geen betaalde reclame.

Koop Libertalia: De Winden Van Galecrest bij je lokale Spellenwinkel:

Alle Spellenwinkels

Steun Spellenbunker, koop bij deze winkels:

999 Games Shop

bol.com

Amazon

Omschrijving van Libertalia: De Winden Van Galecrest


Libertalia: De Winden Van Galecrest is een Strategiespel dat door 1-6 spelers gespeeld kan worden vanaf 14 jaar. Een spelletje Libertalia: De Winden Van Galecrest duurt gemiddeld 60 minuten en scoort qua moeilijkheid 2 ster(ren) . Libertalia: De Winden Van Galecrest staat in het Engels bekend onder de naam Libertalia: Winds of Galecrest. Libertalia: De Winden Van Galecrest is ontworpen door Paolo Mori en wordt in het Nederlands in Nederland & België uitgegeven door 999 Games & Stonemaier Games. .

Koop Libertalia: De Winden Van Galecrest bij je lokale Spellenwinkel:

Alle Spellenwinkels

Steun Spellenbunker, koop bij deze winkels:

999 Games Shop

bol.com

Amazon

HEY WACHT!

Geef je hier op voor onze nieuwsbrief

Je mist dan nooit meer het laatste Spellenbunker nieuws!

Nieuwsbrief

Om onze website goed te laten werken, gebruiken we cookies. Klik op 'Meer info' om ons Privacybeleid te lezen.