Review van Sky Team
"Het coöperatief spelletje waar iedereen het over heeft!"
— Mervin & Ginger
Sky Team, het coöperatief spelletje waar iedereen het over heeft! Ja, dat dobbelspelletje waar spelers zich even een (co)-piloot kunnen voelen, met uiteraard de belangrijke taak om het toestel veilig aan de grond te krijgen! Dit spel van uitgever 999 games is speciaal ontworpen voor twee spelers. Het heeft dus geen (officiële) solomodus, en kan ook niet met meer dan 2 personen gespeeld worden. Het is ontworpen door de fransman Luc Rémond. Een potje duurt zo’n 20 minuten en het minimum leeftijd is 12 jaar en ouder. Sky Team heeft in 2024 het ‘Spiel des Jahres’-prijs gewonnen en dat komt door de unieke combinatie van strategie, het samenwerken en natuurlijk het super originele thema. Ook zijn er een hoop extra modules, scenario’s en bestemmingen die dit spel oneindig veel speelplezier geven.
Het spel
In Sky Team mogen dus twee personen op de vliegtuigstoelen binnen in de cockpit gaan zitten om een vliegtuig weer aan de grond te krijgen. De ene speler is piloot, en de andere speler de co-piloot. Beide rollen hebben eigen taken, en je kunt hierin dus lekker rouleren om het nog gevarieerder te maken. Samen moeten jullie het toestel door verschillende scenario’s loodsen om uiteindelijk veilig te kunnen landen op een drukke luchthaven. Bij de extra modules en scenario’s zul je zelfs te maken hebben met brandstoflekkage, wind, het opleiden van een stagiaire en nog veel meer!
Het speelbord
Het speelbord stelt de cockpit van een vliegtuig voor, met daarop verschillende schakelaars, toeters en bellen. Misschien lijkt dit heel erg veel aan het begin, maar wij vonden het zelf al heel snel duidelijk.
Beide rollen zijn overzichtelijk gekoppeld aan de kleuren blauw en oranje. Blauw voor de piloot, met name links van het bord. En oranje dus voor de co-piloot rechts van het bord. De piloot heeft als taak het landingsgestel en de remmen te bedienen, terwijl de co-piloot de vleugelkleppen bediend en meer communiceert met de verkeerstoren in verband met ander vliegverkeer. Maar ook zijn er voor beide rollen belangrijke dingen die jullie samen gaan doen zoals de snelheid regelen en het rechthouden van het vliegtuig.
Elke ronde gooien beide spelers de 4 dobbelstenen achter het bijbehorende schermpje, zodat de ander het niet kan zien. Het is tijdens de rondes niet toegestaan te overleggen, je zult dus moeten wachten tot het einde van de ronde!
Bij een dobbelspel is het logisch dat het belangrijk is wat je gooit, wat natuurlijk push-your-luck is. Je bent afhankelijk van welke waardes je gooit. Je ziet op het speelbord een aantal vakjes waar dus je dobbelsteen in past. Eigenlijk hebben alle vakjes met een schakelaar, welke je van rechts naar links gaat schuiven, met daarop een nummer. De andere vakjes hebben een symbool. Op de vakken met een nummer mag alleen de dobbelsteen op gezet worden met de nummer die er in staat. Bij de blauwe vakjes van de piloot die het landingsgestel bediend mogen een van de twee nummers gezet worden, en dit geldt ook voor de oranje vakjes van de kleppen van de co-piloot.
Wat wel een belangrijk detail is, is dat de co-piloot helaas van boven naar beneden MOET werken. De piloot mag dus met het tweede of derde vakje beginnen. Alle 7 schakelaars moeten voor het einde van het spel open gezet zijn. Als dit dus niet het geval is, crashen jullie helaas.
In elke ronde zijn twee acties een must. Hier staat ook een uitroeptekentje bij op het speelbord. Elke ronde van per persoon 4 dobbelstenen moeten beiden spelers dus één dobbelsteen plaatsen op het blauwe of oranje vakje met het schuine vliegtuig symbooltje, én het blauwe of oranje vakje met het motor symbooltje. De andere dobbelstenen zijn dus elke beurt anders.
De as van het vliegtuig
Het is natuurlijk in een echt vliegtuig belangrijk om het vliegtuig zo recht mogelijk te houden. Dit gebeurd in dit spel door de hierboven genoemde vakjes met het vliegtuig symbool. Beide piloten plaatsen hier elke beurt 1 van hun 4 dobbelstenen. De waarde van de geplaatste dobbelsteen, bepaalt hoe ver de as van het vliegtuig óf naar links, óf naar rechts zal bewegen. De vliegtuig gaat altijd bewegen naar het hoogste getal. Dus plaatst de co-piloot een oranje dobbelsteen met een waarde van 5, en de piloot met een blauwe dobbelsteen met de waarde van 3? Dan draait de as +2 naar oranje, dus naar rechts. Is de waarde hetzelfde, dan blijft de as van het vliegtuig staan. Maar wat nou als jij als piloot, een waarde van 6 plaatst? En de co-piloot heeft alleen maar lage waardes? Dan gaat het toestel helaas te schuin en crashen jullie!
Het is overigens tussen de rondes door niet vereist het vliegtuig recht te houden. Maar aan het einde van het spel, bij het landen moet zoals in het echt het vliegtuig wel kaarsrecht staan. Bij de extra scenario’s en modules komt het ook voor dat je door bochten juist crasht als je het vliegtuig niet schuin op de goede stand hebt gekregen. Dus dit is een heel belangrijk element.
De snelheid van de motoren
Dan gaan we nu naar de snelheid van het vliegen, de andere actie die je elke beurt MOET doen. De waarde van de hier geplaatste dobbelstenen wordt bij elkaar opgeteld. Maar nu is er even iets belangrijks tussendoor.
Op het speelbord zie je boven deze vakjes een halve cirkel, met daarop de getallen 2 tot en met 12. Hier tussen staan aan het begin een blauwe en oranje steentje. Deze blauwe en oranje steen, verplaatsen direct per keer dat je een dobbelsteen plaatst op de vakken links of rechts van het bord, dus die van het landingsgestel of van de kleppen. Aan het begin zit het blauwe steentje tussen de 4 en de 5. Het oranje steentje zit tussen de 8 en de 9.
Nu je dit weet, is het eigenlijk best simpel. Is de waarde van jullie dobbelstenen op de vakken van de motoren, bij elkaar minder dan het blauwe steentje, 4 of lager? Dan blijven jullie deze beurt stil staan op jullie routespoor. Is de waarde 5 tot en met 8, dan gaan jullie 1 stap vooruit op het aanvlieg-spoor. (het aanvlieg-spoor wordt hierna uitgelegd) is de waarde hoger dan het oranje steentje, dus 9 of hoger? Dan gaan jullie zelfs 2 stappen vooruit op het aanvlieg-spoor. Ook een heel belangrijk onderdeel want er zijn modules of situaties waarin je achter gaat lopen, en je dus misschien 1 of 2 keer dubbele stappen wilt zetten op het aanvlieg-spoor.
Koffie
Lekker he? Nee, ik bedoel hiermee geen pauze voor mijzelf. Koffie is een heel belangrijke hulpmiddel, en in dit spel ook. Want per koffie kun je de waarde van een dobbelsteen met 1 waarde verhogen of verlagen. Je kunt alleen een directe getal omhoog of omlaag gaan. Van 1 naar 6 of andersom, kan dus helaas niet. Maar de belangrijke vraag is, hoe kom je aan koffie? Onderop je speelbord staan 3 vakken waar dobbelstenen op geplaatst kunnen worden. Ze zijn half blauw en half oranje. Beide piloten mogen hier dus stenen plaatsen. Per steen die je hier plaatst, zet je direct een koffiesteentje op het lege vakje. Je kunt deze dus opsparen en meenemen naar de volgende ronde.\
De remmen
Ja, de remmen zijn natuurlijk ook een belangrijk onderdeel. Alleen de piloot kan zijn blauwe dobbelstenen op de vakjes zetten van de remmen. Deze staan boven de koffievakjes, met de getallen 2, 4 en 6. Deze moeten WEL op volgorde geplaatst worden. Maar wat wil dit nou zeggen?
Bij het naderen van het luchthaven en wanneer het landingsproces zal beginnen, werkt het onderdeel snelheid namelijk iets anders. Want eerst wilde je hier een juist zo hoog mogelijke waarde krijgen, zodat je vooruit gaat op het routespoor. Maar in de laatste ronde, wil je hier juist een zo laag mogelijke waarde hebben. Waarom? Omdat als je snelheid hoger is dan je remkracht, je de landingsbaan als het ware voorbij vliegt en dus niet op tijd stil staat.
Maar hoe bepaal je de remkracht? Dit doet de piloot dus met de blauwe remvakjes. Dit mag diegene dus tijdens elke ronde doen. Per steen die je hier neerzet schuift er een schakelaar open, en schuift er direct een rode steentje verder op het kleine rijtje er boven. Heb je dus tijdens het spel 2 schakelaars open gezet, is je remkracht 4. Dobbel jij en je medespeler hierna bij elkaar 4 of lager? Dan hebben jullie het toestel samen genoeg af weten te remmen en is het spel beëindigd. Maar is de waarde helaas hoger dan het rode steentje? Dan crashen jullie helaas!
Het aanvlieg-spoor
Het aanvlieg-spoor hebben we al een paar keer voorbij horen komen. Alles op dit spoor laat zien wat jullie tegen kunnen komen. Dit kunnen andere vliegtuigen, de eerder genoemde bochten en zwarte dobbelsteen symbooltjes zijn. Wanneer het zwarte dobbelsteen symbool in je huidige display te zien is, dan gooi je direct het zwarte dobbelsteentje. De waarde bepaald op welke vakje, je een wit vliegtuig steentje plaatst. Gooi je 3? Dan plaatst je een wit vliegtuigje 3 stappen hoger op het aanvlieg-spoor.
Ja, helaas heb je ook te maken met ander vliegverkeer. En je wilt natuurlijk geen andere vliegtuigen dichtbij jou in de lucht! Nu komen de laatste vakjes op het speelbord. Die vind je bovenaan. De piloot heeft 1 blauw vakje met een koptelefoon, en de co-piloot heeft er twee. De waarde van de steen die je hier plaatst, haalt het vliegtuigje weg op het aanvlieg-spoor. Alle vliegtuigen moeten weg gehaald worden voordat jij dat vak nadert in het aanvlieg-spoor. Naderen jullie toch het vakje met 1 of meerdere vliegtuigen op dit vakje, misschien doordat je per ongeluk 2 vakjes springt op het spoor door een te hoge waarde met de motoren? Ook dan crashen jullie helaas!
Je mag in elke ronde hier dus stenen leggen. Probeer dus als je een dobbelsteen over hebt, alvast verder op het aanvlieg-spoor te kijken.
Het hoogte-spoor
Dit vertelt eigenlijk gewoon op welke hoogte jullie je bevinden. Dit begint elk spel op 6000 voet. En elke van de 7 ronden verlaagt dit 1000 voet. Dit kan dus en zal vaak gaan afwijken van het eerder genoemde aanvlieg-spoor. Op dit spoor zet je een opnieuw-dobbel fiche op het symbooltje. Hiermee kunnen jullie dus eenmalig opnieuw dobbelen. Je kunt dit fiche maar 1 keer gebruiken.
Modules en scenario’s
De eerste keer dat je dit spel zal spelen, ga je vliegen naar Montréal-Trudeau in Canada. Dit scenario is een goede basis om alle onderdelen goed onder de knie te krijgen. Maar hierna, wil je graag wat meer uitdaging. Nou u vraagt, wij draaien! Uitdagingen zijn er genoeg! Er zijn nog eens 20 extra scenario’s! De ene scenario nog moeilijker dan de andere. De ene scenario heeft 1 van de 6 modules, maar de andere scenario heeft er wel twee. Deze ga ik niet stuk of stuk uitleggen. Waarom niet? Omdat wij zij zelf nog niet allemaal hebben gespeeld. Maar alle modules zijn goed uitgelegd en ik raad je aan om ze lekker op je gemak per keer te oefenen. Want jullie gaan gegarandeerd een hoop crashes maken!
Conclusie
Sky Team is een must-have in elk huishouden! Dit spel behoort direct tot onze favorieten en is zelfs in onze top 5 beland! Het met elkaar samenwerken en de uitdagingen die alle scenario’s bieden brengen een hoge herspeelbaarheid. Ook klopt elk onderdeel en kunnen wij er geen genoeg van krijgen. Wel is het soms heel frustrerend als je crasht, soms zelfs net voor de landing. Maar dat hoort natuurlijk bij een dobbelspel met geluksfactor. Wij zijn heel enthousiast en Sky Team gaat heel vaak bij ons op tafel komen en met ons mee op reis!
Deze review van Sky Team is geschreven door Mervin & Ginger.
Lees alle reviews van Mervin & Ginger
"Jullie gaan gegarandeerd een hoop crashes maken!"
— Mervin & Ginger
Koop Sky Team bij je lokale Spellenwinkel:
Alle SpellenwinkelsSteun Spellenbunker, koop bij deze winkels:
bol.comAmazon
Videos over Sky Team
Omschrijving van Sky Team
Sky Team is een Familiespel dat door 2 spelers gespeeld kan worden vanaf 12 jaar. Een spelletje Sky Team duurt gemiddeld 15 minuten en scoort qua moeilijkheid 2 ster(ren) . Sky Team wordt in het Engels in Nederland & België uitgegeven door Scorpion Masque. .
Speel ook deze Spellen
Deze spellen komen uit dezelfde categorieën als Sky Team.