Grace, Caleb

Review van Star Wars: The Deckbuilding Game

"Do. Or do not. There is no try."

Reviewer Bordspellen en Kaartspellen DreamTeam

— Remon & Chantal

Star Wars - The Deckbuilding Game

Star Wars: The Deckbuilding Game speelt zich af in de allereerste trilogie van deze nog altijd razend populaire filmreeks. Het is een spel voor 2 spelers en je zou het ook (Han) solo kunnen spelen. Het spel is in het Engels maar dat moet je zeker niet tegenhouden. Het spel duurt zo’n 30 minuten en is te spelen vanaf 12 jaar. De uitgever is Fantasy Flight Games en ze richten zich, zoals de naam al zegt, voornamelijk op het fantasy genre.

Zoals gezegd, dit is een deckbuilder. Mocht je hiermee niet bekend zijn, een deckbuilder is een kaartspel waarbij alle spelers beginnen met een standaard set handkaarten en daarna hun deck gaan uitbreiden door steeds sterkere kaarten te kopen. Je ziet dit principe ook terugkomen bij bekende spellen zoals Dominion en De zoektocht naar El Dorado.

May the Force be with you

Het klaarzetten van het spel is snel gebeurd, het zijn voornamelijk kaarten. De belangrijkste keuze die je moet gaan maken is de volgende, kies ik de kant van The Emipre of van de Rebel Alliance? Choose wisely! In principe kies je dus een kant in de grote galactische oorlog die gaande is en ga je de strijd aan met elkaar. De uitkomst in de film ken je al, maar ben je er klaar voor om het verhaal een alternatief einde te geven?

Star Wars - The Deckbuilding Game

Ook in dit spel begin je allebei met een standaard starthand met kaarten. Afhankelijk van de kant die je hebt gekozen krijg je 10 Empire of 10 Rebel kaarten. Hiermee ga je proberen aan sterkere kaarten te komen. Kies per speler ook 5 base kaarten. Dit zijn plaatsen waar je een uitvalbasis hebt staan. Je gebruikt er per spel max 3. De 90 speelkaarten bestaan uit rode kaarten (Empire), blauwe kaarten (Rebel) en grijze kaarten (neutraal). Zes kaarten plaats je in het midden van de tafel, dit wordt de Galaxy Row genoemd. Kaarten van jouw kleur worden naar je toegedraaid, de grijze kaarten niet. Verder ligt er nog een stapel met 10 dezelfde grijze kaarten (Outer Rim Pilots) zodat je altijd een keuze hebt om iets te doen.

Star Wars - The Deckbuilding Game
Starthand als je voor The Empire kiest
Star Wars - The Deckbuilding Game
Starthand als je voor The Rebels kiest

Er is ook nog een Balance of the Force spoor + wit blokje. Hiermee kun je zien aan wiens kant de Force momenteel staat, dit kan je voordelen opleveren tijdens het spel. Aan het begin van het spel staat deze helemaal aan de kant van de Rebels. Tot slot hebben we de gele en paarse blokjes. Geel: Resources of simpel gezegd…geld. Hiermee kun je sterkere kaarten kopen (getal linksboven op kaart). Paars: Hiermee val je personen, schepen of een basis aan. Eén blokje staat voor 1 hitpoint.

Nu we alles hebben klaargelegd kan de epische strijd beginnen.

Star Wars - The Deckbuilding Game
Alle bekende planeten komen voorbij.

I’am your father

Als je aan de beurt bent heb je de keuze uit onderstaande acties. Die mag je trouwens zo vaak doen als je wilt of kan doen. Ook wel eens lekker dat er geen limiet zit aan je acties. Hiermee kun je in één beurt dus redelijk wat doen. Schud je 10 handkaarten en maak een stapel. Pak er nu 5 van deze trekstapel. Hiermee ga je de ronde spelen.

Een kaart spelen: Speel een kaart uit je hand op tafel. Er kunnen drie symbolen op staan, afhankelijk van de sterkte van je kaart kunnen er meer tegelijkertijd op staan. Pak de resources die erop staan en verwerk de eventuele Force punten op het spoor. Je kunt ook de eigenschap van deze kaart gebruiken of een aanval uitvoeren.

Een kaart kopen: Met je verzamelde resources kun je een kaart uit het midden kopen, maar alleen van de kleur die je in het beging hebt gekozen (rood of blauw). Daarnaast kun je altijd een neutrale kaart kopen of een Outer Rim Pilot kaart. Door deze actie maak je je deck sterker.

Eigenschap gebruiken: Als je gespeelde kaart een eigenschap heeft kun je die eenmaal per beurt gebruiken.

Voor een aanval uit: De meest uitgebreide actie van allemaal, je hebt namelijk veel opties voor een aanval.

• Val een kaart aan van de tegenpartij in de Galaxy Row, de rij van 6 kaarten in het midden. Is de aanval geslaagd dan krijg je een beloning die vermeld staat op de kaart. Zo schakel je kaarten uit van de tegenpartij voordat ze die kunnen kopen.
  • Val schepen aan die je tegenstander voor zijn basis heeft geplaatst als bescherming.
  • Zijn alle schepen voor de basis weg? Nu is de weg vrij om een directe aanval uit te voeren op de basis, het hoofddoel van dit spel.
Star Wars - The Deckbuilding Game
Je kunt kaarten aanvallen, schepen en planeten.

Los een aanval op: Kijk of je aan de voorwaarde voldoet om een aanval te winnen. Je moet dan per kaart, of van verschillende kaarten opgeteld, minimaal hetzelfde of meer vuurkracht hebben dan de hitpoints op de kaart die je aanvalt. Zit je eronder dan blijven de paarse blokjes op deze kaart liggen, die kunnen niet zomaar verwijderd worden. Je kunt de klus in een volgende beurt afmaken, maar je tegenstander probeert zich natuurlijk te verdedigen.

Eindig je beurt: Verwijder al je gespeelde kaarten en alle handkaarten die je nog beet hebt en leg deze op de aflegstapel. Pak 5 nieuwe kaarten van je trekstapel.

Het spel wordt direct gewonnen door degene die 3 base kaarten van de tegenstander heeft weten te vernietigen.

Do?

Zeker weten. Als je fan bent van Darth Vader, Luke Skywalker, Han Solo, Princes Leia en de vele andere personages uit deze tijdlijn dan zul je dit vast een leuk spel vinden. Qua spelopzet vonden we dit spel een beetje lijken op Unmatched. Ook daarin ga je achter elkaar aan, val je aan en verdedig je, totdat er een winnaar uit de bus komt. Het artwork verdient ook een dikke pluim, mooi vormgegeven kaarten. Als doorgewinterde fan van Star Wars ben je vast bekend met de verschillende tijdlijnen die door de reeks heenlopen. In de tijdlijn van dit spel, die van Luke Skywalker in zijn jonge jaren, herken je natuurlijk de filmdelen IV, V en VI. Maar ook de nieuwere film Rogue One zie je terug. Kortom, een feest van herkenning.

Star Wars - The Deckbuilding Game
De vormgeving is dik voor elkaar

Het spel vinden wij goed gebalanceerd. Je hebt genoeg middelen om een aanval op te zetten maar ook om je verdediging op te bouwen. De optie om kaarten te elimineren uit de rij voordat ze gekocht kunnen worden is een sterk onderdeel. Hiermee kun je voorkomen dat die sterke Luke of Darth Vader tegenover je komt te staan. Je hebt dus veel in eigen hand. En omdat je elke actie tijdens je beurt onbeperkt kan doen (zolang je middelen hebt) verloopt het spel lekker vlot. Je hoeft niet per se heel lang bezig te zijn om door de verdediging heen te breken om bij een planeet van je tegenstander te kunnen komen. Met een beetje strategisch gevoel kun je dit binnen 1 of 2 beurten doen.

Kennis van het Engels is wel handig. Op veel kaarten staan acties en effecten die je kunt gebruiken tijdens je beurt of als je een kaart speelt. Hou je van duelleren en achter elkaar aanzitten in een 1 op 1 battle? Pak je lightsaber dan op en herstel de orde in het intergalactische rijk.

Deze review van Star Wars: The Deckbuilding Game is geschreven door Remon & Chantal.
Lees alle reviews van Remon & Chantal

Dit spel is beschikbaar gesteld door de uitgever voor review, maar dit is geen betaalde reclame.

"Een feest van herkenning"

— Remon & Chantal

Koop Star Wars: The Deckbuilding Game bij je lokale Spellenwinkel:

Alle Spellenwinkels

Steun Spellenbunker, koop bij deze winkels:

bol.com

Amazon

Videos over Star Wars: The Deckbuilding Game

Omschrijving van Star Wars: The Deckbuilding Game

Star Wars: The Deckbuilding Game is een Strategiespel dat door 1-2 spelers gespeeld kan worden vanaf 12 jaar. Een spelletje Star Wars: The Deckbuilding Game duurt gemiddeld 30 minuten en scoort qua moeilijkheid 2 ster(ren) . Star Wars: The Deckbuilding Game staat in het Engels bekend onder de naam Star Wars - The Deckbuilding Game. Star Wars: The Deckbuilding Game is ontworpen door Caleb Grace en wordt in het Engels in Nederland & België uitgegeven door Fantasy Flight Games. .

Alle Spellenwinkels

bol.com

Amazon