Moeilijkheid

Uitgever:

Review van Unlock! – 10: Spel Avonturen

"Kun je goed samenwerken en luisteren naar elkaar, ga dan samen de challenge aan"

Reviewer Bordspellen en Kaartspellen DreamTeam

— Remon & Chantal

Oehhh wat zijn we toch verslaafd aan escaperoom spellen! We hebben weer een spel uit de ‘Unlock’ serie gespeeld. Deze keer nr 10: Spel Avonturen. Zouden we het deze keer beter hebben gedaan dan voorgaande keren? En is dit type spellen iets voor jou? Laten we een gaan kijken…

Unlock! - 10: Spel Avonturen

Even kort voor degene voor wie een escapespel nieuw is. Dit zijn coöperatieve kaartspellen waar je met elkaar gaat proberen zo snel mogelijk of binnen een vastgestelde tijd alle puzzels en raadsels op te lossen. Je doorloopt een verhaal of avontuur en zit, als het goed is opgebouwd, helemaal in het thema. Je moet dus samenwerken en goed jullie ideeën/theorieën kunnen delen met elkaar. Luister goed naar elkaar en laat anderen ook naar een puzzel kijken waar jij niet uitkomt, iedereen bedenkt namelijk andere oplossingen.

Unlock! is dus zo’n escapespel. Eigenlijk is het een stapel kaarten die in de juiste volgorde doorlopen moet worden. Om het spannend en leuk te houden moet je niet naar kaarten of andere hulpmiddelen kijken als dat nog niet de tijd is. In de dozen zitten altijd 3 spellen. Heel prettig want je kan een spel maar één keer spelen, daarna weet je alle in en outs al. Houd alles netjes want je kan online je spel omruilen met iemand anders en zo weer andere avonturen beleven met je vrienden.

Unlock! - 10: Spel Avonturen
Eerste keer? Doe dan eerst dit startspel van 10 min om bekend te raken met de speelwijze van Unlock.

Zelf zijn we enorm fan van deze spellen, hebben er inmiddels al een paar gedaan. Wat voor ons echt dik meetelt is de app die je nodig hebt om het spel te kunnen spelen. Die is gratis en daarmee kun je alle spellen spelen uit de Unlock serie. Geweldig hoe die per spel in elkaar gezet zijn! Zonder app kun je trouwens niet spelen. Alles spreekt voor zich dus uitleg is niet nodig, gewoon downloaden en gaan.

Unlock! 10: Spel Avonturen is te spelen met 1-6 spelers en vanaf 10 jaar, hoewel we dat soms wel wat aan de lage kant vinden gezien de complexiteit van sommige puzzels. De tijd is afhankelijk van het niveau, die loopt namelijk per spel op. Unlock! is uitgegeven door Space Cowboys en bedacht door Cyril Demaegd

3 nieuwe avonturen

Deze versie is echt tof gedaan. Dit zijn escapespellen gebaseerd op bordspellen. Dus je speelt een spel met als basis andere spellen. Het is niet nodig maar wel prettig als je weet hoe die spellen dan werken. Dat helpt je in te leven in het verhaal en de manier van denken en oplossen van de puzzels.

Unlock! - 10: Spel Avonturen
Meer dan dit kunnen we niet verraden van de spellen, het moet wel een verrassing blijven 🙂

1e avontuur:  Ticket to Ride Je hebt er vast wel van gehoord. Het spel waarin je allerlei sporen bouwt en daar jouw treintjes op zet. Ook nu ga je op reis en lossen jullie onderweg een paar belangrijke vragen op. Het thema zat heel netjes door dit spel heen geweven. Ook de app had leuke toegevoegde effecten. En hebben we dit binnen de tijd gehaald? NEE, weer niet! Maar was het leuk? JA, hebben het prima naar ons zin gehad, was een leuke avond.

2e avontuur:  Mysterium  Het verhaal van dit spel gaat over een geest in een kasteel. Persoonlijk blijven wij ver weg van dit soort thema’s en hebben dit spel dan ook niet gespeeld. Kunnen er dus niets over zeggen maar de werking is hetzelfde als de andere escapespellen van Unlock.

3e avontuur:  Pandemic  Dit populaire spel heeft intussen al meerder uitbreidingen. En precies zoals in het het bordspel ga je ook nu de strijd aan tegen verschillende virussen. Zonder te veel te verraden maar de manier van denken die je hebt als je het bordspel speelt, overigens ook een coöperatief spel, zul je ook nodig hebben om dit escapespel uit te spelen. Superleuk gedaan, ook weer i.c.m. de app. Dit was het moeilijkste niveau. En hoe ging het ons hier af? Echt dik over de tijd heen…heeeel dik!⏰ Maar ook nu weer een leuke avond gehad.

Unlock! - 10: Spel Avonturen
Kom je er echt niet uit, hier staat alles stap voor stap uitgelegd.

Iets voor jou?

Tja, dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf waar je van houdt. Als jij en je vrienden/familie het leuk vinden om puzzels en raadsels op te lossen, dan moet je dit gewoon een keer proberen. Inmiddels zijn er 10 versies van Unlock uitgebracht met elk 3 spellen. Je hebt dus keuze uit 30 thema’s. Kun je op je gemak iets uitkiezen wat jou aantrekt.

En hoe zit het met de tijd? Het is duidelijk dat het ons niet helemaal goed lukt om het binnen de tijd te halen maar dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan ons zelf hoor. We willen eigenlijk geen hints gebruiken en bekijken en luisteren uitgebreid naar elkaars theorieën. Wij maken er ook meteen een gezellige avond van met lekkere hapjes etc. Maar als je vastloopt bij een puzzel kun je op elk moment een hint vragen en uiteindelijk zelfs de oplossing. Kortom, de tijd heb je zelf in handen. Kun je dus goed samenwerken en luisteren naar elkaar, ga dan samen de challenge aan.

Deze review van Unlock! – 10: Spel Avonturen is geschreven door Remon & Chantal.
Lees alle reviews van Remon & Chantal

Dit spel is beschikbaar gesteld door de uitgever voor review, maar dit is geen betaalde reclame.

Koop Unlock! – 10: Spel Avonturen bij je lokale Spellenwinkel:

Alle Spellenwinkels

Steun Spellenbunker, koop bij deze winkels:

bol.com

Amazon

Omschrijving van Unlock! – 10: Spel Avonturen

Unlock! – 10: Spel Avonturen komt uit de Unlock! Spelfamilie. Unlock! – 10: Spel Avonturen is een Strategiespel dat door 1-5 spelers gespeeld kan worden vanaf 10 jaar. Een spelletje Unlock! – 10: Spel Avonturen duurt gemiddeld 60 minuten en scoort qua moeilijkheid 2.5 ster(ren) . Unlock! – 10: Spel Avonturen staat in het Engels bekend onder de naam Unlock!: Game Adventures. Unlock! – 10: Spel Avonturen is ontworpen door Mathieu Casnin & Jeremy Koch en wordt in het Nederlands in Nederland & België uitgegeven door Space Cowboys & Asmodee. .

Alle Spellenwinkels

bol.com

Amazon