Taal

🇳🇱 Nederlands

Spelers

2-8 spelers

Leeftijd

Vanaf 10 jaar

Speelduur

45 minuten

Moeilijkheid
Uitgever:

999 Games

999 Games
Ontwerper(s)

Moyersoen, Frederic

Review van Saboteur: De Donkere Grot

"Zoals de naam al doet vermoeden, is Saboteur een echt pestspel"

Garcia & Menno Reviewers van Bordspellen

— Garcia & Menno

Oei! De ‘inmiddels bekende’ dwergen zitten in het nauw! Ze hebben het goud dan wel te pakken, maar de grot stort in en de gangen lopen langzaam onder water. Lukt het jou om je clan in veiligheid te brengen en het goud te behouden? Of speel je stiekem onder een hoedje met de vijand en probeer je iedereen juist te misleiden? Is het verzamelde goud aan het eind van het spel voor jouw clan of toch eigenlijk voor de concurrent? Wie zal het zeggen…

Doel van het spel

De spelers zijn verdeeld in 2 dwergenclans – Geel en Blauw. In iedere clan bevinden zich loyale dwergen, maar misschien ook wel één of meerdere saboteurs. Om de beurt legt iedere speler een kaart neer waardoor gezamenlijk paden worden aangelegd om de uitgang van de grot te vinden. Je kan het jezelf en elkaar makkelijker maken door gebruik te maken van ladders, maar je kan het spel ook lastiger maken door ratten, lintwormen en goblins op elkaar af te sturen. Aan het einde van het spel wint de clan die het meeste goud naar buiten heeft weten te brengen. Maar… dan wordt ook onthult welke dwerg loyaal is en wie heeft gesaboteerd. Het goud van de saboteur gaat naar de rivaliserende clan en de saboteur zal in diens winst delen.

Eerlijke dwerg of saboteur? De clankaart vertelt je wat je bent

Voorbereiding

De startkaart wordt midden op tafel neergelegd. Daarna worden de 4 doelkaarten op de hoeken van het speeloppervlak gelegd. Hoe groot je speeloppervlak moet zijn, hangt af van het aantal spelers. Bij bv. 6 spelers moet je een denkbeeldig raster uitzetten van 7×7 kaarten.

Nu wordt bepaald wie bij welke clan hoort en wie loyaal/saboteur is. Dit doe je door de clankaarten te schudden en er iedereen één te geven. Het is voor iedereen zichtbaar wie bij welke clan hoort: Geel of Blauw. Echter houdt je uiteraard geheim of je loyaal/saboteur bent.

Vervolgens neemt iedere speler een dwerg naar keuze uit zijn clan. De dwerg wordt op de startkaart gezet, de dwergenkaart leg je voor je neer met hierop 3 goud. Dit is het goud dat je uit de grot hebt gedolven en naar de uitgang moet zien te krijgen.

De paden- en actiekaarten worden gesorteerd op nummer 1, 2 en 3. Vervolgens per soort geschud en op een stapel gelegd. Elke speler ontvangt 5 handkaarten.

De monsters, spinnenwebben en goud worden als voorraad neergelegd.

Startopstelling. Startkaart in het midden en de 4 doelkaarten op de hoeken van het speelveld

Hoe speel je Saboteur?

Om de beurt en met de klok mee is een speler aan de beurt. Hij volgt daarbij 3 stappen:

  1. Eén kaart spelen of 1-2 kaarten afleggen (moet)
  2. Dwerg max. 3 stappen verplaatsen (mag)
  3. Eén of twee kaarten van de trekstapel trekken en in zijn hand nemen (moet)

We zullen uitleggen wat die stappen inhouden:

  1. Eén kaart spelen of 1-2 kaarten afleggen (moet)

De speler heeft hierbij keuze uit het spelen van een padenkaart en of speciale actiekaart.

*Padenkaart: Als hij een padenkaart speelt, bouwt hij hiermee mee aan het netwerk van paden dat door de grot (het speelveld) heen loopt. Je bouwt vanaf de startkaart (in het midden) richting de doelkaarten (op de hoeken). Welke van de 4 doelkaarten ook echt de uitgang van de grot is weet je echter niet. Er is maar één uitgang. De andere doelkaarten bevatten goud, ladders en donkere gaten. Je zou dus zomaar de verkeerde kant op kunnen lopen. Hier ligt voor de saboteur natuurlijk een kans.

Je hebt verschillende soorten padenkaarten: gewone en speciale.

Op gewone padenkaarten is niet anders afgebeeld dan het pad. Op speciale padenkaarten kunnen donkere gaten, ladders, bruggen, tunnels en goudaders zijn afgebeeld. Deze kunnen heel handig zijn of juist heel vervelend. Een ladder helpt je om je snel door de grot te verplaatsen. Alle ladders hebben een directe verbinding met elkaar en met 1 stap kun je je dwerg van de ene naar de andere ladder verplaatsen. Goudaders leveren goud op. Maar donkere gaten, bruggen en tunnels zijn een stuk vervelender. Hieruit duiken ineens monsters op of er worden goud of kaarten van je afgepakt. De jeu van het spel zit hem dus in de speciale padenkaarten. Hiermee kun je het voor jezelf makkelijker maken, maar ook de rest lekker dwars zitten.

*Actiekaarten: Er zijn 7 soorten actiekaarten. De actiekaarten maken het spel interessant en levendig. Dit zijn eigenlijk voornamelijk pestkaarten die het de andere spelers bemoeilijken en kaarten om het gepest te kunnen weerstaan. De 7 soorten zijn: Geheime informatie, Steenslag, Kaartenruil, Spinnenweb, Laarzen, Strijdbijl en Monsters. In het kort:

*Geheime informatie: je mag een doelkaart en een clankaart van een andere speler bekijken.
*Steenslag: je mag een padenkaart weghalen.
*Kaartenruil: je ruilt gedekt al je handkaarten met een andere speler.
*Spinnenweb: je legt het spinnenwebfiche op een pad, waardoor je het pad blokkeert
*Laarzen: je mag elke beurt 1 extra stap lopen.
*Strijdbijl: je hakt of een spinnenweb weg of je gebruikt het om een monster te verjagen.
*Monsters: je lokt een monster en valt andere dwergen aan.

Als je geen paden- of actiekaart kan of wil gebruiken dan moet je passen en 1 of 2 handkaarten afleggen.

Het aanleggen van padenkaarten

 

Zo bouw je dus langzaam een weg naar de doelkaarten toe

 

  1. Dwerg max. 3 stappen verplaatsen (mag)

Je mag je dwerg 1, 2 of 3 stappen verplaatsen. Uitzondering hierop is wanneer je de laarzenkaart hebt, dan mag je 4 stappen zetten. Je doel is natuurlijk om de uitgang van de grot te vinden. Je verplaatst dus richting één van de 4 doelkaarten.

  1. Eén of twee kaarten van de trekstapel trekken en in zijn hand nemen (moet)

Je moet aan het einde van je beurt kaarten trekken. Wanneer je een kaart hebt gespeeld, trek je één nieuwe kaart. Wanneer je hebt gepast en kaarten hebt afgelegd, trek je zoveel kaarten als je afgelegd hebt.

Niet alles is goud wat er blinkt. Of toch wel?

Bovenstaande 3 stappen herhalen zich totdat:
*De trekstapel leeg is en niemand meer handkaarten heeft.
*Alle dwergen die voor dezelfde clan werken via de uitgang de grot hebben verlaten.

Bij één van deze 2 situaties eindigt het spel direct. Er volgt dan een goudtelling. Iedereen draait zijn clankaart om en toont zijn/haar rol. Dwergen die de grot niet hebben verlaten, verliezen hun goud. Dat gaat terug naar de algemene voorraad. Vervolgens telt elke clan hoeveel goud zij hebben gered. De saboteurs hebben het goud voor de rivaliserende clan gered. Nu volgt een kleine rekensom voor het berekenen van de waarde van de schat, namelijk:

Hoeveelheid gered goud x Aantal dwergen dat voor de rivaliserende clan werkt

Vb. Clan Geel bestaat uit 2 dwergen en heeft 4 goud gered. Clan Blauw bestaat uit 3 dwergen en zij hebben 5 goud gered. De Gele schat heeft een waarde van 4×3=12. De Blauwe schat heeft een waarde van 5×2=10.

De clan met de meest waardevolle schat wint het spel. In dit voorbeeld dus clan Geel. Grappig hieraan is dus dat het niet zo hoeft te zijn dat de clan met het meeste goud ook het spel wint. Het gaat uiteindelijk om de waarde van de schat en die wordt dus ook bepaald door het aantal clanleden.

Monsters

Toch nog even over die monsters. Het is wel kort genoemd, maar we hebben nog niet uitgelegd wat die monsters nou precies kunnen. En ja het pestelement is natuurlijk wel wat een spel als dit interessant maakt. Monsters dus, jawel Ratten, Lintwormen en Goblins maken de grot onveilig. Zij kunnen plotseling opduiken uit donkere gaten en hebben dwerg op het menu staan. Oppassen dus!

Ratten
De rat mag maximaal 3 stappen lopen. Kom je een rat tegen dan verlies je direct 1 handkaart voor de rest van het spel. Erg irritant!

Lintwormen
Deze mag maximaal 4 stappen lopen. De lintworm maakt een dwerg voor 1 ronde bewegingloos. De speler legt zijn dwerg op zn kant en mag hem in de volgende ronde weer rechtop zetten, maar nog niet verplaatsen.

Goblins
Goblins kunnen maximaal 5 stappen verplaatsen. Kom je een goblin, tegen dan verlies je 1 goud.

De monsters verplaatsen niet uit zichzelf. Zij worden bewogen door andere dwergen die een monsterkaart spelen. Een goede manier om elkaar flink dwars te zitten!

Deze duistere figuren maken het je onderweg knap lastig!

 

Conclusie

Saboteur – De donkere grot is een familiespel van Frederic Moyersoen, met illustraties van Alexander Jung, en wordt uitgegeven door Amigo & 999 Games. Er staat 45 minuten voor en je speelt dit spel met 2-8 spelers. Saboteur scoort 3 punten (van de 5) op zowel Bluf, Geluk als Tactiek.

Saboteur – De donkere grot komt uit de Saboteur spelfamilie. Zie op deze toffe spellensite ook de reviews van andere Saboteur spellen. Na Saboteur – De Verloren Mijnen, is dit de volgende Saboteur variant die een visuele upgrade heeft gekregen. Beide varianten zijn een stuk stoerder getekend dan de originele Saboteur spellen. Voordeel van Saboteur – De Donkere Grot boven Saboteur – De Verloren Mijnen is dat de opbergdoos een stuk handzamer is. Dit komt door het ontbreken van het speelbord. Lekker makkelijk mee te nemen op vakantie dus. Ook is het spel al geschikt voor slechts 2 personen.

Zoals de naam doet vermoeden, is ook deze variant uit de Saboteurreeks, een echt pestspel. Wij vonden het een hele kunst om MET goud uit de grot te komen! De hoeveelheid pestkaarten is enorm. Uiteraard hadden we niet anders verwacht van een spel met de naam ‘Saboteur’. Voegt deze variant nu echt wat toe aan de hele reeks? Wij vinden van wel! Om te beginnen is de verhaallijn totaal anders dan bij de eerdere spellen. En zoals gezegd ziet het spel er fantastisch uit! Echt een upgrade. De vele nieuwe pestmogelijkheden maken het tot een uitdagend spel, waarbij de je hulp van jouw dwergkompanen goed kan gebruiken. Maar wie kan je vertrouwen? Lastig! De monsterkaarten worden op een mooie manier in het spel gebracht (en verdwijnen net zo snel weer) en het is echt een kunst om je hiertegen te wapenen. Kortom, Saboteur – De Donkere Grot is een uitdagend spel en zeker een aanwinst in de Saboteurfamilie!

Oud vs Nieuw. De originele versie van saboteur vs Saboteur – De donkere grot. Het spel heeft echt een visuele upgrade ondergaan

Garcia & Menno Reviewers van Bordspellen

Deze review van Saboteur: De Donkere Grot is geschreven door Garcia & Menno.
Lees alle reviews van Garcia & Menno

Dit spel is beschikbaar gesteld door de uitgever voor review, maar dit is geen betaalde reclame.

"Saboteur – De Donkere Grot is een uitdagend spel en zeker een aanwinst in de Saboteurfamilie!"

Garcia & Menno Reviewers van Bordspellen

— Garcia & Menno

Koop Saboteur: De Donkere Grot bij je lokale Spellenwinkel:

Alle Spellenwinkels

Steun Spellenbunker, koop bij deze winkels:

999 Games Shop

bol.com

Amazon

Omschrijving van Saboteur: De Donkere Grot


Saboteur: De Donkere Grot komt uit de Saboteur Spelfamilie. Saboteur: De Donkere Grot is een Familiespel dat door 2-8 spelers gespeeld kan worden vanaf 10 jaar. Een spelletje Saboteur: De Donkere Grot duurt gemiddeld 45 minuten . Saboteur: De Donkere Grot staat in het Engels bekend onder de naam Saboteur: The Dark Cave. Saboteur: De Donkere Grot is ontworpen door Frederic Moyersoen en wordt in het Nederlands in Nederland & België uitgegeven door AMIGO & 999 Games. .

Koop Saboteur: De Donkere Grot bij je lokale Spellenwinkel:

Alle Spellenwinkels

Steun Spellenbunker, koop bij deze winkels:

999 Games Shop

bol.com

Amazon

HEY WACHT!

Geef je hier op voor onze nieuwsbrief

Je mist dan nooit meer het laatste Spellenbunker nieuws!

Nieuwsbrief

Om onze website goed te laten werken, gebruiken we cookies. Klik op 'Meer info' om ons Privacybeleid te lezen.