Taal

🇳🇱 Nederlands

Spelers

1-50 spelers

Leeftijd

Vanaf 8 jaar

Speelduur

25 minuten

Moeilijkheid

Uitgever:

Geronimo Games

Geronimo Games
Ontwerper(s)

Cathala, Bruno

Review van Trek 12

"Heerlijk spelletje, wat mij betreft een aanvulling voor iedere spellenkast"

Reviewer Bordspellen en Kaartspellen Mario

— Mario

Ik ben een liefhebber van bergen. Mijn mooiste vakanties waren in de bergen van Zwitserland. En waar ik mijn hoogste top, de Jungfraujoch op 3.454m, met de trein heb bereikt (Ja, ik ben een echte alpinist 😋 ) en toen al last kreeg van hoogteziekte, gaan we het in TREK 12 nog iets hogerop zoeken.

Laatst las ik het boek ‘Zuurstofschuld’ van Toine Heijmans. Ik kreeg daardoor zo’n zin in de bergen! Gelukkig werd een aantal dagen later TREK 12 bezorgd om zonder handschoenen, klimtouwen en wollen mutsen, maar met een biertje en een schaaltje chips mijn verlangens naar de hoogtemeters bevredigen. En ja, ik ben ook nog eens zeer sportief aangelegd, dat blijkt maar weer.

Trek 12

Dobbelen in de bergen

Gooien met stenen is in de bergen geen goed idee, voor je het weet zet je een enorme lawine in gang. Maar in Trek 12 gaan we toch gooien met 2 (dobbel)stenen. We maken een expeditie naar 3 bergtoppen in de Himalaya. Laten we starten.

Snelle Klim

We beginnen onze reis met een ‘snelle klim’ klim naar de Dunai (2150 m.), ofwel het snelle en eenvoudige startersspel. Iedere speler krijgt een klimkaart van deze berg waarop je je klimlijnen en klimgebieden gaat tekenen.

1 speler gooit de 2 dobbelstenen (gele steen: 0-5, rode steen: 1-6), en iedere speler kiest wat te doen met de getallen. Je kan als actie kiezen voor het laagste getal, hoogste getal, je kan het ene getal van de andere aftrekken, bij elkaar optellen of met elkaar vermenigvuldigen. Zolang het resultaat maar ergens tussen de 0 en 12 is.

Iedere actie kun je in het spel maar 4x maken. Dus bijvoorbeeld 4x optellen. Wees daarom verstandig met je acties. In de eerste ronde noteer je het getal in een rondje naar keuze op je klimkaart. Vanaf de volgende ronde noteer je de getallen altijd grenzend aan een ander ingevuld rondje.

Trek 12

 

De bedoeling is om lange klimlijnen te maken en grote klimgebieden. Ik leg ze kort uit:

  • Klimlijnen zijn reeksen opeenvolgende getallen. Tussen ieder opeenvolgend getal zet je een streepje. Bijvoorbeeld tussen de 5 en de 6. Vul je later een 4 in die grenst aan de 5, dan trek je ook hier weer een lijntje. Uiteindelijk kan een lijn dus lopen van 0 tot 12. Belangrijk voor de punten is het hoogste getal in de lijnen en het aantal vakjes.
  • Klimgebieden zijn gebieden van meerdere aaneengesloten vakjes met hetzelfde getal. Om verschillende klimgebieden van elkaar te onderscheiden teken je een leuk motiefje in het gebied. Ook hier is de grootte van het gebied en de hoogte van het getal van belang voor de punten.

Klimgebieden en klimlijnen mogen elkaar doorkruisen, maar verschillende klimlijnen mogen elkaar niet overlappen. Een vakje mag dus zowel bij een lijn als bij een gebied horen, maar niet bij 2 lijnen.

Eind van het spel is het punten tellen. Ieder vakje dat je met geen enkele lijn of gebied hebt kunnen verbinden is 3 minpunten.

Dit was de snelle klim. Ben je een beetje opgewarmd en klaar voor meer?

Trek 12

Alpinistenregels

Nu gaan we voor het echte werk. We beginnen weer met de Dunai, maar beklimmen daarna nog 2 bergtoppen. Bovendien komen er nu meer regels en mogelijkheden bij. De bedoeling is om na de 3 klimmen de beste reputatie te hebben opgebouwd en je zo tot winnaar van de TREK 12 expeditie te kronen.

Je reputatie wordt bijgehouden in sterren. Deze sterren kun je bij iedere klim op 3 manieren verdienen:

  • Bereik het op je klimkaart aangegeven aantal punten (65, 70 of 75 punten). En verdien 1, 3 of 5 sterren.
  • Haal de hoogste score van alle spelers en verdien 1, 2 of 3 punten.
  • Haal de hoogste score aller tijden en verdien een extra ster. Vergeet niet om je nieuwe high-score op de achterkant van het boekje te noteren.

Ook nieuw in de alpinistenregels zijn de hulpkaarten. Bij ieder nieuw klimgebied met de getallen 0,1 en 2 mag je een hulpkaart pakken. Deze kaarten kunnen je verschillende voordelen opleveren:

  • Met het Kompas mag je een getal noteren in een niet-aangrenzend vakje.
  • Met een Borrel mag jij opnieuw dobbelen.
  • Met de Tent mag je 1 vakje overslaan in een klimlijn.
  • En met het Touw mag je eenmaal extra de vermenigvuldig actie uitvoeren.

 

En als laatste zijn er nog 6 doelen te behalen. Na iedere klim kijken we of een van deze doelen zijn behaald. Bij ieder doel hoort een envelop met nog geheime inhoud… zo spannend wat we daarin zullen aantreffen!

Trek 12

Je beklimt in de expeditie ook de Kagkot (3200m.), een plek die vaak wordt aangedaan als tussenstop op weg naar de veel hogere Putha Hiunchuli(7246m.). De Dhaulagiri, ofwel de ‘Witte Berg, is het uiteindelijke doel van onze expeditie. De hoogste top van deze bergketen is maarliefst 8167m hoog. Deze 2 bergen zijn een stuk lastiger, en hebben daardoor ook enkele gevarencircels. In deze cirkels mogen de getallen niet hoger zijn dan 6.

SOLO

In de solovariant ga je in 3 beklimmingen de strijd aan met de ervaren klimmer Max. Max is alpinist van het jaar, dus we wensen jou veel succes.

Conclusie

Deze roll & write heeft mij aangenaam verrast. Hoewel de regels simpel zijn is het spelen (en vooral het winnen) veel lastiger dan je denkt. Een echte uitdaging dus. Hoewel er natuurlijk een flinke geluksfactor in het spel aanwezig is moet je toch ook wel een goede tactiek ontwikkelen. En een beetje kansberekenen kan goed van pas komen.

Bruno Cathala heeft met TREK 12 weer een heel leuk spel ontworpen. Geronimo Games geeft het spel uit. Het is een prima toevoeging aan het roll ’n write genre, past prima in het rijtje van Welcome To, Fleet – The Dice Game & Clever.

Je kunt het spel met een grote groep spelen, tot wel 50 man (maar dan moet je wel genoeg blaadjes in je scoreblok hebben). Iedereen vanaf 8 jaar kan meedoen en een potje duurt ongeveer 25 minuten.

We hebben het spel al een aantal keer als afsluiting van een lange spelletjesavond gespeeld (dan wel de ‘snelle klim’ versie). Maar ook regelmatig in een verloren uurtje de ‘alpinistenversie’.

Enige nadeel aan dit spel zijn de blokken met klimkaarten. Voor mijn idee gaan we hier wel heel snel doorheen. Misschien dus maar met potlood invullen en weer uitgummen. Maar stiekem hoop ik op een app zoals bij Welcome To.

Heerlijk spelletje, wat mij betreft een aanvulling voor iedere spellenkast.

Reviewer Bordspellen en Kaartspellen Mario

Deze review van Trek 12 is geschreven door Mario.
Lees alle reviews van Mario

Dit spel is beschikbaar gesteld door de uitgever voor review, maar dit is geen betaalde reclame.

Koop Trek 12 bij je lokale Spellenwinkel:

Alle Spellenwinkels

Steun Spellenbunker, koop bij deze winkels:

bol.com

Amazon

Videos over Trek 12

Omschrijving van Trek 12


Trek 12 is een Strategiespel dat door 1-50 spelers gespeeld kan worden vanaf 8 jaar. Een spelletje Trek 12 duurt gemiddeld 25 minuten en scoort qua moeilijkheid 1.5 ster(ren) . Trek 12 is ontworpen door Bruno Cathala en wordt in het Nederlands in Nederland & België uitgegeven door Geronimo Games. .

Koop Trek 12 bij je lokale Spellenwinkel:

Alle Spellenwinkels

Steun Spellenbunker, koop bij deze winkels:

bol.com

Amazon

Speel ook deze Spellen

Deze spellen komen uit dezelfde categorieën als Trek 12.

Catan: Het Duel Big Box spel doos box Spellenbunker.nl

Kolonisten van Catan, De – Het Duel Big Box

Ticket To Ride - Europe Bordspel

Ticket To Ride – Europe

Review door Team Arlin
Kwakzalvers van Kakelenburg, De - De Kruidenheksen Bordspel Uitbreiding

Kwakzalvers van Kakelenburg, De – De Kruidenheksen

Uitbreiding
Mondo spel doos box Spellenbunker.nl

Mondo

HEY WACHT!

Geef je hier op voor onze nieuwsbrief

Je mist dan nooit meer het laatste Spellenbunker nieuws!

Nieuwsbrief

Om onze website goed te laten werken, gebruiken we cookies. Klik op 'Meer info' om ons Privacybeleid te lezen.