Interview Shem Phillips Architecten van het Westelijk Koninkrijk

Interview met Shem Phillips

dinsdag 15 december 2020 AUTEUR: Das LEESTIJD: 7 minuten

De winnaar van de Nederlandse Spellenprijs (Expertsprijs) is Architecten van het Westelijk Koninkrijk. Wij zochten contact met Shem Phillips, de bedenker van dit spel en nog een heleboel andere fantastische spellen en stelden hem een aantal vragen.

Allereerst: hoe zou je Architecten van het Westelijk Koninkrijk in een paar zinnen omschrijven?

Het geeft een twist aan de plaatsing van arbeiders, waar spelers door kunnen gaan met het plaatsen van arbeiders in dezelfde ruimte, waarbij ze elke keer meer en meer voordelen behalen. Om deze hebzucht tegen te gaan, kunnen andere spelers de arbeiders van hun tegenstanders vangen en naar de gevangenis sturen voor wat beloningsgeld. Dit klinkt in eerste instantie misschien hard, maar het creëert een interessante economie voor het plaatsen en terughalen van werknemers. Dit spel bevat ook een ‘deugdspoor’ en je bent in staat om morele keuzes te maken tijdens het spel. Je kunt in beide richtingen op dat spoor gaan – wat het spel op een aantal manieren zal beïnvloeden.

Wat vind je ervan om een ​​paar jaar na de Engelstalige uitgave nog een prijs te ontvangen voor de Nederlandse editie?

Het is een ongelooflijke eer! We zijn de Nederlandse bordspellen community en onze uitgeverij, White Goblin Games, heel erg dankbaar voor het winnen van Expertprijs van 2020.

 

Wanneer begon je liefde voor bordspellen?

Als een kind al. Ik ben opgegroeid met het spelen van veel klassieke spellen, evenals veel kaartspellen en legpuzzels.

 

Wanneer ben je begonnen met het uitgeven van games?

In 2008 had ik een idee voor een klein familiespel. Ik had op dat moment geen idee van de bredere hobby bordspel community. Maar nadat ik mijn eerste spel had gepubliceerd, werd ik uitgenodigd voor een plaatselijke bordspelconventie. Ik ontmoette veel mensen en maakte kennis met een breed scala aan moderne bordspellen.

 

Wat was je eerste bordspel ooit ontworpen?

Het was een 1-6 speler, roll-and-move-game, genaamd Linwood. Ik zou dit spel nu nooit publiceren – het heeft veel gebreken, maar het was erg populair bij jongere gezinnen.

 

Waar haal je de inspiratie voor je bordspellen vandaan?

Gewoon door andere spellen te spelen en na te denken over hoe dingen anders kunnen worden gedaan – door nieuwe mechanismen te bedenken, of door oudere te verdraaien. Thematisch ben ik geïnspireerd geraakt door het spelen van veel Age of Empires II toen ik opgroeide (en nog steeds vandaag de dag). Ik hou van sci-fi en alles wat middeleeuws of van vroeger is.

 

En wat was uw inspiratie voor Architecten van het Westelijk Koninkrijk?

Sam Macdonald benaderde me met het eerste concept. Dit was de eerste keer dat hij een bordspel ontwierp, maar zelfs vanaf het vroege prototype wist ik dat het potentieel had. We probeerden het thema te veranderen, maar uiteindelijk voelde het bouwen van gebouwen in middeleeuws Frankrijk gewoon goed. Samen hebben we het spel ontwikkeld, door het deugdspoor, leerlingen, meer middelen en variabele spelerskrachten toe te voegen.

 

Wat geeft jou de meeste voldoening in je werk?

Er zijn een paar dingen. Ik ontvang graag nieuwe art van illustratoren – het voelt elke keer als Kerstmis. Het is ook een geweldig gevoel om de eerste productiemonsters te krijgen. Maar ik denk dat de grootste voldoening voortkomt uit het zien en horen van anderen die van onze spellen genieten – vooral wanneer ze de verborgen strategieën en diepgang in elk spel beginnen te ontdekken.

 

Wat is je favoriete bordspelmechanisme?

Het multifunctionele gebruik van kaarten. Er is zoveel dat je kunt doen met kaarten!

 

Wat zijn je favoriete games aller tijden en recent?
Enkele van mijn favorieten zijn Underwater Cities, Great Western Trail, Pandemic en Scythe.

 

Heeft u een sneak peak voor onze lezers?

Volgend jaar hebben we voor elke West Kingdom-game één nieuwe uitbreiding gepland. Omdat we het over Architecten van het WestelijkKoninkrijk hebben gehad, kan ik je vertellen dat deze een nieuw zijbord toevoegt, plus twee nieuwe meeples die rond het hoofdbord bewegen, wat van invloed is op wat er gebeurt als je ze op hun locaties plaatst.

 

We willen Shem Philips hartelijk bedanken voor het beantwoorden van onze vragen en we zien uit naar de uitbreidingen van volgend jaar!

Geinteresseerd? Ga dan naar een van de Spellenwinkels in Nederland en België of

HEY WACHT!

Geef je hier op voor onze nieuwsbrief

Je mist dan nooit meer het laatste Spellenbunker nieuws!

Nieuwsbrief

Om onze website goed te laten werken, gebruiken we cookies. Klik op 'Meer info' om ons Privacybeleid te lezen.