Review van Droomcruise
"Dit is een spel waar wij blij van worden! Het zal bij ons nog veel op tafel komen."
— Garcia & Menno
“Dit is uw kapitein. Over enkele ogenblikken meren we aan in de haven van Madeira. Het wordt vandaag zonnig en 26 graden. U kunt hier heerlijk wandelen langs prachtige bloemenvelden of lekker relaxen op het strand. Bent u in een sportievere bui dan kunt u hier ook volop hiken en mountainbiken. Blijft u liever aan boord dan kan dat natuurlijk ook. We organiseren vandaag een bingo en een workshop pralines maken. Vanavond om 20.00 uur kunt u genieten van een klassiek pianoconcert. Namens de kapitein en de rest van de crew wensen we u weer een hele fijne dag! Geniet ervan!”
Dit klinkt ons als muziek in de oren! En jou? Ook zin om aan boord te gaan? Helaas zijn we dit keer geen gasten op het schip, maar zijn wij onderdeel van de bemanning. Aan ons de taak om alles soepeltjes te laten verlopen en alle gasten de tijd van hun leven te geven. Het wordt een echte Droomcruise!
Doel van het spel
Wij zijn tegelijkertijd kapitein en bemanning op een cruiseschip. We kiezen de verschillende bestemmingen die het schip aandoet en varen er veilig naartoe. Onderweg zorgen we ervoor dat het de gasten aan boord aan niets ontbreekt. Op het gebied van eten en drinken, ontspanning en entertainment is alles mogelijk. We houden rekening met ieders individuele wensen en niets is te gek. Eenmaal in de haven van bestemming bieden we alle mogelijke activiteiten aan om iedereen de tijd van zijn of haar leven te geven. Als de gasten tevreden zijn dan zijn wij het ook. Wie de meeste havens aandoet en de meeste gasten de activiteit van hun keuze heeft kunnen aanbieden, heeft uiteindelijk het meeste aantal punten. En uiteraard is dat degene die Droomcruise wint. Dus hijs de zeilen!
Verloop van het spel
Om te beginnen ontvangt iedereen een schip, een startersset met 3 familiekaarten en een kapitein.
Degene die het laatst de zee heeft bezocht (of die het laatst in bad is geweest), mag beginnen en ontvangt de kapiteinspet (startspelerfiche).
Elke ronde bestaat uit 5 fasen, namelijk:
- Inchecken
- Koers kiezen
- Amusement plannen
- Varen!
- Uitchecken
Fase 1: Inchecken
Elk schip heeft 3 kajuiten (blauw, wit en oranje) welke gevuld worden met families (blauw, wit en oranje) die daar vertoeven. Afhankelijk van het aantal lege kajuiten in je schip trek je familiekaarten. In de eerste ronde wordt dit overgeslagen, omdat iedereen met een startset van families begint. Op de familiekaart staat aangegeven uit hoeveel leden de familie bestaat; plaats dit aantal gasten (meeples) op de familiekaart in de kajuit. Uiteindelijk is het de bedoeling je dat de familiekaarten leeg speelt door alle gezinsleden bij een activiteit van hun keuze te plaatsen. Is de familie tevreden (de kaart is leeg gespeeld) dan levert dit een aantal punten op. Je mag dan een nieuwe familiekaart pakken. Dus hoe meer families je tevreden kan houden, des te meer punten dit je oplevert. Grote families leveren bijvoorbeeld meer punten op dan kleine families. En hele kritische families leveren weer meer punten op dan families die overal mee tevreden zijn. Maar ook dit staat op de kaart aangegeven.
Fase 2: Koers kiezen
Iedereen trekt nu 3 locatiekaarten en mag er hier 1 van houden, de andere 2 worden afgelegd. Deze locatiekaart geeft aan waar je met het schip naartoe zal varen. Tevens staan er symbolen op die aangeven welke activiteiten er op de bestemming te doen zijn en hoeveel personen hier aan kunnen deelnemen.
Fase 3: Amusement plannen
Je gaat nu je amusement kiezen met behulp van ‘schipkaarten’. Deze kaarten bepalen welke activiteit er te doen is en hoeveel personen kunnen deelnemen. Vb. Aan yoga kunnen 3 personen deelnemen, en de poolparty biedt nog ruimte voor 2 personen. Er worden en aantal schipkaarten in sets van 2 op tafel gelegd. De eerste set is dicht, de anders sets zijn open. De startspeler mag beginnen en kiest één van de sets met schipkaarten. Daarna volgt de rest met de klok mee. Wanneer iemand de gedekte set kiest, wordt hij/zij de nieuwe startspeler. Overigens mag degene die al startspeler is NIET de gedekte stapel kiezen.
Fase 4: Varen!
In deze fase ga je je gasten toewijzen aan de activiteiten die er op het schip aangeboden worden en welke er in de aangedane haven te doen zijn. Probeer je gasten zo goed mogelijk over de activiteiten te verdelen. Het is de bedoeling dat je je familiekaarten op speelt. Maar let op de volgende regels:
– Het symbool voor de activiteit moet overeenkomen met een symbool van de favoriete activiteit van de familiekaart
– Het aantal gast-symbolen (meepleteken) naast het activiteitensymbool is het maximum aantal gasten dat je mag toewijzen
– Er mag niet meer dan 1 gast van dezelfde kleur op dezelfde activiteit geplaatst worden
Dit is echt een uitdaging! Daarom moet je bij het kiezen van de bestemming en van je amusement al heel goed rekening houden met de families die op dat moment op je schip meevaren. De punten van de familiekaarten zijn het grootste aandeel in je punten aan het einde van het spel. Dus het liefst plaats je al je families meteen bij hun favoriete activiteit, zodat je de volgende ronde weer nieuwe familiekaarten mag pakken.
In deze fase mag je ook je kapitein inzetten. Je zet je kapitein op een activiteitensymbool op een locatie- of activiteitenkaart, deze telt dan als een joker. Als het ware voorziet de kapitein in een alternatieve activiteit. Je mag dan een gast van de familiekaart naast de kapitein plaatsen en het symbool op de familiekaart negeren. Om de kapitein te spelen, moet je wel één kaart uit je hand afleggen.
Fase 5: Uitchecken
- Je legt alle lege familiekaarten (alle gezinsleden zijn geplaatst) op je puntenstapel. Alle gasten van deze kajuit gaan terug in de voorraad.
- Alle gasten van locatiekaarten gaan terug in de voorraad.
- De kapitein gaat terug op de brug; die moet natuurlijk weer aan de slag.
- Alle locatiekaarten (en activiteitskaarten die erop liggen) gaan naar de aflegstapel; het schip verlaat immers deze locatie en vaart door naar de volgende haven.
Speleinde
Als de stapel met familiekaarten leeg is dan wordt de laatste ronde ingeleid. Je schud dan nog eenmaal de aflegstap om een nieuwe trekstapel te creëren. Je maakt die ronde af en speelt door tot fase 5 (uitchecken), stap 1 – lege familiekaarten in je puntenstapel leggen. Daarna ga je je punten tellen. Doe dit als volgt:
- Elke familie levert een bepaald aantal punten op welke is aangegeven in de rechter bovenhoek van de kaart. Je kunt deze gewoon bij elkaar optellen.
- Daarbij ontvang je 1 punt voor elke 2 gasten die op een activiteit- of locatiekaart geplaatst zijn.
- En je ontvangt punten voor het aantal en de grote van je vaarroutes. Om dit te berekenen bevatten de spelregels een schemaatje.
Degene met de meeste punten wint Droomcruise!
Gelijkspelletje? Dan wint degene met de meeste handkaarten. Nog steeds gelijkspel? Dan wint de speler die als eerste aan de beurt komt. Moge de beste winnen!
Conclusie
Droomcruise is een spel van Motitz Schuster & Malte Kischkel, uitgegeven door Jumping Turtle Games. Het spel duurt zo’n 45 minuten en is geschikt voor 1-4 spelers vanaf 8 jaar. Tevens bevat het een set van Solo spelregels.
Droomcruise is een zeer toegankelijk spel dat je binnen een mum van tijd op tafel legt. Het thema ‘vakantie’ in combinatie met de vrolijke kleuren van het spel zorgen voor een gezellige sfeer aan tafel. Het spel doet je misschien denken aan het bekendere Meepleland en het vrolijke Droomhuis, maar Droomcruise doet hier zeker niet voor onder.
Tijdens het spel doet iedereen zijn best om zijn of haar families te pleasen met gewenste bestemmingen en activiteiten. Grotendeels worden de verschillende fasen in het spel door iedereen gelijktijdig doorlopen, waardoor je vooral bezig bent met je eigen cruiseschip. Dat brengt ons meteen bij het enige minpuntje van het spel voor ons. Doordat iedere speler vooral voor zichzelf bezig is, is de kans aanwezig dat ronden door elkaar heen gaan lopen. De ene speler heeft z’n families al geplaatst en is al nieuwe kaarten aan het pakken terwijl de ander speler nog bezig is met bedenken wie welke activiteit gaat doen. Houd elkaar dus een beetje in de gaten zodat je allemaal tegelijk een nieuwe ronde start.
De familiekaarten, locatiekaarten en schipkaarten zijn mooi en kleurrijk vormgegeven. Aan de familiekaarten is de meeste tijd en aandacht besteed, aangezien iedere kaart humoristische weetjes over de familie bevat welke super grappig zijn. Het moet maar net je soort humor zijn, maar wij liggen erom in een deuk! Let niet alleen op het weetje zelf, maar ook op de combinatie met de familienaam. Lol gegarandeerd.
Kortom, een spel waar wij blij van worden! Het zal bij ons nog veel op tafel komen. Zeker nu vakantie vieren in ‘real life’ een onzekerheid is. Dan vieren we het maar aan tafel 😉
Deze review van Droomcruise is geschreven door Garcia & Menno.
Lees alle reviews van Garcia & Menno
"Iedere kaart bevat humoristische weetjes over de familie, welke super grappig zijn. Wij liggen erom in een deuk; lol gegarandeerd!"
— Garcia & Menno
Koop Droomcruise bij je lokale Spellenwinkel:
Alle SpellenwinkelsSteun Spellenbunker, koop bij deze winkels:
bol.comAmazon
Omschrijving van Droomcruise
Droomcruise is een Strategiespel dat door 1-4 spelers gespeeld kan worden vanaf 8 jaar. Een spelletje Droomcruise duurt gemiddeld 45 minuten en scoort qua moeilijkheid 2 ster(ren) . Droomcruise staat in het Engels bekend onder de naam Dream Cruise. Droomcruise is ontworpen door Malte Kischkel & Moritz Schuster en wordt in het Nederlands in Nederland & België uitgegeven door Kobold Spieleverlag & Jumping Turtle Games. .
Speel ook deze Spellen
Deze spellen komen uit dezelfde categorieën als Droomcruise.