Identity Games

Identity Games

Review van Escape Room: The Game – Puzzle Adventures: Mission Mayday

"Space...the final frontier🚀👽🖖🏻"

Reviewer Bordspellen en Kaartspellen DreamTeam

— Remon & Chantal

Space…the final frontier🚀👽🖖🏻 Nadat we eerder al succesvol zijn ge-escaped uit diverse aardse avonturen gaan we nu de oneindigheid van de ruimte tegemoet. Zelf wordt ik helemaal enthousiast als het gaat over ruimteschepen, buitenaards leven en science fiction! Gaat dat enthousiasme ons een boost geven om op warp speed door dit escape spel heen te vliegen? Dat lezen jullie uiteindelijk op het einde.

Escape Room The Game - Puzzle Adventures - Mission Mayday

Voordat we deze review schreven hadden we al 8 escape spellen gedaan, onder andere uit de reeks van Pocket Escape Room, Unlock en Exit het spel. Dit is voor ons de eerste ervaring met een spel van Escape Room The Game. Hadden ze al regelmatig voorbij zien komen maar het was er nog niet van gekomen. Maar nu wel! Het mag duidelijk zijn dat we fan zijn van escape spellen, in het echt maar ook als bordspel. Dus we stonden te popelen om te starten.

Even helemaal voluit…Escape Room The Game – Puzzle Adventures – Mission Mayday. Een hele mond vol, maar dan heb je ook wat. Een spel voor 1-2 personen uitgegeven door Identity Games. Leeftijd staat op 16+, geeft al iets aan over de pittigheid. Overigens is dit een volkomen veilig spel om te spelen, geen enge of rare plaatjes/verhalen. De duur staat op 150 minuten. Je moet er dus echt wel even tijd voor vrijmaken. Qua categorie valt hij duidelijk onder een coöperatief spel waar je veel moet puzzelen.

Sneak preview

Nee, tuurlijk gaan we niets verraden over het spel. Dat hebben we in al onze eerdere reviews ook niet gedaan. Alles wat we vertellen of laten zien op foto’s staat op de doos of is al bekend.

In het verhaal zit je in je eigen ruimteschip en ben je op weg terug naar aarde. Plots krijg je het verzoek vanuit het commandocentrum om een SOS melding te gaan checken bij een schip niet zo heel ver bij je vandaan. Zodra je daar aankomt start het avontuur. Je moet gaan onderzoeken wat er gebeurt is.

Je gaat het ruimteschip ruimte voor ruimte ontdekken. Het spel bestaat steeds uit de volgende acties:

• Goed lezen
  • Puzzelen
  • Raadsels oplossen
  • Oplossing verwerken op de decoder
  • Nieuw vakje openen
Elke (juiste) code brengt je naar een ander vakje. Pas openmaken als het mag!

Bovenstaande acties ga je elke keer herhalen. Lees goed, kijk goed en probeer alle losse stukjes info aan elkaar te puzzelen. Uiteindelijk kom je steeds uit op een code (ABCD) van 4 cijfers of van 4 vormen. Deze code wordt met behulp van de grote puzzelstukken aan elkaar gelegd en op de decoder geplaatst. Heb je alle 4 de stukken geplaatst? Er staan groene + getallen op en rode – getallen. Tel deze bij elkaar op en je komt op een positieve of negatieve waarde uit. Dit getal betekent het aantal kwartslagen dat je de ronde puzzel moet draaien op de decoder.

Als je dit goed hebt gedaan komt er een vorm, vormkleur, figuur en figuurkleur uit. Dat is de volgende doos die je open mag maken. Even checken bij het openen of dit een aansluitend nummer is (in de deksel) op de vorige. Zo ja, dan kun je verder. Zo nee, dan klopt je code niet en moet je nog even verder puzzelen.

De decoder
De decoder met 4 puzzelstukjes (geen echte code). Zo werk je toe naar de volgende box om te openen.

Je kunt dit spel in 2 varianten spelen. De Escape Room Modus is met timer en tijdsdruk. De Puzzel Modus is gewoon hetzelfde maar dan op je eigen tempo. Ook daar kun je natuurlijk een timer bij gebruiken, dat hebben wij gedaan, werkt veel relaxer.

Wat vonden wij van Mission Mayday?

Een zeer geslaagde ervaring! Wij hebben er echt een avond in onze vakantie voor uitgetrokken en zonder tijdsdruk dit spel gespeeld. Goed nieuws, we hebben het gehaald! Maar zeker niet binnen de 150 minuten die op de doos staat. Onze tijd…4 uur, 14 minuten en 43 seconden. Wilden eigenlijk geen hints gebruiken en alles zelf oplossen, dat is ook bijna gelukt. Hadden 2 van de 10 hints gebruikt. De (leg)puzzels zijn leuk verzonnen, verwacht trouwens geen rechthoekige puzzels😉 Pen en papier heb je echt nodig, dat heeft ons ook een paar keer goed geholpen.

De puzzels om tot de code te komen zitten goed in elkaar en waren ook gewoon leuk om te doen. Tuurlijk ga je bij de ene puzzel sneller dan de andere. Iedereen denkt op een andere manier en ziet iets sneller of juist niet. Bij 1 puzzel hebben we nog steeds een vraagteken maar dat mag de pret zeker niet bederven. Was superleuk om te doen en een echte aanrader voor de puzzelfanaten onder ons. Enig nadeel, je kunt dit spel maar 1 keer spelen. Als je alle onderdelen netjes bewaart en terugdoet, er niet op tekent of niets vouwt, dan kun je dit prima aan je vrienden of familie doorgeven.

Deze review van Escape Room: The Game – Puzzle Adventures: Mission Mayday is geschreven door Remon & Chantal.
Lees alle reviews van Remon & Chantal

Dit spel is beschikbaar gesteld door de uitgever voor review, maar dit is geen betaalde reclame.

Koop Escape Room: The Game – Puzzle Adventures: Mission Mayday bij je lokale Spellenwinkel:

Alle Spellenwinkels

Steun Spellenbunker, koop bij deze winkels:

bol.com

Amazon

Videos over Escape Room: The Game – Puzzle Adventures: Mission Mayday

Omschrijving van Escape Room: The Game – Puzzle Adventures: Mission Mayday

Escape Room: The Game – Puzzle Adventures: Mission Mayday komt uit de Escape Room The Game Spelfamilie. Escape Room: The Game – Puzzle Adventures: Mission Mayday is een Familiespel dat door 1-2 spelers gespeeld kan worden vanaf 16 jaar. Een spelletje Escape Room: The Game – Puzzle Adventures: Mission Mayday duurt gemiddeld 150 minuten en scoort qua moeilijkheid 2 ster(ren) . Escape Room: The Game – Puzzle Adventures: Mission Mayday wordt in het Nederlands in Nederland & België uitgegeven door Identity Games. .

Alle Spellenwinkels

bol.com

Amazon