Ontwerper(s)

Knizia, Reiner

Review van Modern Art

"Ook het veilingspelletje Modern Art van Reiner Knizia is spannend."

Reviewer Bordspellen en Kaartspellen Team Arlin

— Team Arlin

Een maal, ander maal, verkocht! Die meneer met die rare hoed, gefeliciteerd! U bent nu de gelukkige eigenaar van een keramieke Ming vaas uit de 4e eeuw. Op een veiling hangt een bijzondere sfeer, de spanning is soms te snijden en even kriebelen aan je neus is gevaarlijk, de veiling meester zou het als een bod kunnen bezien en zo bezit je op eens een biedermeierstoel voor een vermogen.

Ook het veilingspelletje Modern Art van Reiner Knizia is spannend. Ja, van Reiner Knizia die volgens Wikipedia al 200 spellen heeft uitgegeven en al heel wat prijzen heeft gewonnen bijvoorbeeld voor de zoektocht naar El Dorado uit 2019. Met Modern Art spel won hij voor het eerst een grote prijs en wel in 1995.

modern art reiner knizia team arlin strategiespel kaartspel veiling&bieden dicetree games
Modern Art

Het Spelidee

Je vertegenwoordig in dit kaartspel als speler van het spel Modern Art een groot museum uit bijvoorbeeld New York.  Op de veilingen worden werken van 5 beginnende kunstenaars aangeboden die wel eens heel groot kunnen worden. Je mag van het museum ook werken aanbieden om zo wat geld te verdienen om weer duurdere werken te kunnen kopen. Per seizoen kan de populariteit van de kunstenaars verschillen en kunnen de werken meer of minder kosten of opbrengen. Het is aan jou en de andere spelers wie er populair wordt en wie niet. Hoe meer werken van 1 artiest worden gekocht hoe populairder hij wordt en hoe meer geld de werken opbrengen.

Het Spelverloop

Iedere speler krijgt een startbedrag en een stapeltje kunstwerken. De jongste speler begint en bied een werk aan. Elk kunstwerk heeft een andere voorwaarde voor het bieden. Een werk kan een vast bedrag hebben, wat door de aanbieder wordt vastgesteld, bij een ander werk komt er een gesloten veiling en bij weer een ander werk kun je allemaal maar 1 keer bieden (en natuurlijk is er ook de veiling die we allemaal het beste kennen, het hoogste bod wint). Er kan zelfs een dubbele veiling voorkomen waarbij er 2 werken van dezelfde kunstenaar wordt aangeboden. Als je een kunstwerk aanbiedt voor veiling dan mag je ook zelf bieden en als je het hoogste bod hebt dan gaat het geld naar de bank. Elk seizoen eindigt als er 5 kunstwerken van dezelfde artiest zijn aangeboden en dan wordt de populariteit bepaald. Van de populairste kunstenaar levert het werk het meeste op, alle gekochten werken worden weer verkocht en met de opbrengst ga je het volgende seizoen in. Blijft een artiest populair dan stapelt de waarde per schilderij op maar het kan ook zijn dat zijn populariteit daalt en dat zijn werk het volgend seizoen niets of weinig opbrengt. Na 4 seizoenen is de handelaar c.q. kunstkenner met het meeste geld op zak de winnaar.

Modern Art

De Sfeer

Modern Art is een klassieker. De versie die wij speelden zat in een handig klein doosje met een schildersezeltje erbij. Mooie schilderijen van ‘denkbeeldige’ kunstenaars met namen als Mondrian en Kaminski. Maar als je aan het spelen bent gaat de schoonheid van de kunst aan je voorbij omdat je fanatiek een prijs aan het opdrijven bent of een kunstwerk bij de ander voor zijn neus weg aan het kapen bent. Je waant je een keiharde beurshandelaar zonder scrupules en het gaat je alleen nog maar om het geld en dat is leuk. Heel leuk. Je krijgt inzichten in de achtergrond van de kunsthandel en de mechanismen die aan het werk zijn en wij begrijpen nu beter waarom een schilderij die een baby had kunnen schilderen zo gruwelijk veel geld kan opbrengt bij een veiling.

Deze review van Modern Art is geschreven door Team Arlin.
Lees alle reviews van Team Arlin

Dit spel is beschikbaar gesteld door de uitgever voor review, maar dit is geen betaalde reclame.

"Je krijgt inzichten in de achtergrond van de kunsthandel en de mechanismen die aan het werk zijn"

— Team Arlin

Koop Modern Art bij je lokale Spellenwinkel:

Alle Spellenwinkels

Steun Spellenbunker, koop bij deze winkels:

bol.com

Amazon

Videos over Modern Art

Omschrijving van Modern Art

Modern Art is een Strategiespel dat door 3-5 spelers gespeeld kan worden vanaf 10 jaar. Een spelletje Modern Art duurt gemiddeld 45 minuten en scoort qua moeilijkheid 2.5 ster(ren) . Modern Art staat in het Engels bekend onder de naam Modern Art. Modern Art is ontworpen door Reiner Knizia en wordt in het Engels in Nederland & België uitgegeven door Hans im Glück, Arrakis Games, Asmodee Italia, CMON Global Limited, DiceTree Games, Drosselmeyer & Co. Ltd., Galápagos Jogos, GeGe Co. Ltd., Kaissa Chess & Games, Land of Beautiful Mind (سرزمین ذهن زیبا), Lautapelit.fi, Lavka Games, Matagot, Mayfair Games, New Games Order, LLC, Odysseia Jogos, Oink Games, Pegasus Spiele, Phantasia Co., Ltd, Rebel Sp. z o.o. & Wargames Club Publishing. .

Alle Spellenwinkels

bol.com

Amazon