Review van De Zoektocht naar El Dorado: Draken, Schatten & Mysteries
"Tijdens dit spel houd je soms even niet van draken!"

— Mervin & Ginger
Dit is de alweer de 3e uitbreiding van de uiterst succesvolle bordspelserie: ‘De zoektocht naar El Dorado’. Hiervoor heb je ook het basisspel nodig. Eerdere uitbreidingen waren: ‘Helden & Demonen’ en ‘Gevaren & Muisca’. Deze twee uitbreidingen van uitgeverij 999 Games hebben wij niet gespeeld. Maar ook deze uitbreiding heeft net, zoals bij de net genoemde titels, geen extraspeler mogelijkheden, het blijft nog steeds 2-4 spelers. Wel verandert de spelduur van dit familiespel van 45 minuten naar 60 minuten, al ligt dat ook maar net aan de route en ervarenheid van de spelers.
De ontwerper van dit spel is inmiddels een bekende naam, Reinier Knizia. Je kent hem ongetwijfeld van grote titels zoals Regenwormen, Pick-a-Pen, Mille Fiori of andere spellen. Het mooie artwork hebben we te danken aan Vincent Dutrait.
‘Draken, Schatten en Mysteries’ bestaat uit 3 nieuwe modules. Deze kun je met elkaar combineren, en ook kun je deze uitbreiding met de andere uitbreidingen spelen.
Module 1: Draken
Ja, wie houdt er nou niet van draken? Nou tijdens dit spel houd je soms even niet van draken! Deze draken zijn namelijk nogal vervelend. Als jij met je speelstuk een aangrenzend gebied van de draak nadert, dan mag je het speelstuk niet meer bewegen. Nogal hinderlijk dus! Wat nu? Mag je die nu niet meer gebruiken tot aan het einde van het spel? Ja, helaas heb je nu verloren. Grapje hoor, nee uiteraard mag je je speelstuk weer gebruiken nadat jij of een van je tegenspelers de draak heeft verplaatst en je vervolgens niet meer aan de draak grenst. Huh, maar hoe beweeg je dan de draak? Eigenlijk is het heel simpel, al vonden wij de kleuren een beetje onduidelijk.
Maar we weten inmiddels dat je met een groengekleurde kaart, bijvoorbeeld je ‘Verkenner’, jouw speelstuk 1 positie verder mag verplaatsen naar een nieuw groen bosgebied. Zo werkt dat ook met de draak. Er zijn namelijk 4 gekleurde draken. Groen, geel, (licht)blauw en paars. Met een groengekleurde kaart mag je uiteraard de groene draak verplaatsen naar een aangrenzend veld naar keuze. Met een blauwe kaart zoals bijvoorbeeld de ‘Zeeman’, mag je de (licht)blauw/turquoise draak verplaatsen. Met een geelgekleurde kaart zoals de ‘Reiziger’ mag je de gele draak verplaatsen. En tot slot met een paarse kaart, zoals een ‘Lokale Gids’, mag je de paarse draak verplaatsen.
Mocht je de draak verplaatsen naar een gebied wat dezelfde kleur heeft als de draak, bijvoorbeeld de groene draak naar bosgebied, dan mag je deze 1 positie verder verplaatsen met als maximum 2 bewegingen. De draken mogen overal heen verplaatst worden, ook naar bergtoppen of van de ene terreintegel naar de andere, behalve als er nog een blokkade tussen zit.
Met deze draken kun je je tegenstanders dus nogal dwars zitten. Gelukkig begin je met alle 4 de draken op 4 verschillende terreintegels wat het nog wel mogelijk maakt om de zoektocht naar El Dorado te blijven volgen. Waren dit trouwens de enige manieren om de draken te gebruiken vraag je je af? Nee, ook zijn er bij deze module 3 nieuwe actiekaarten te verkrijgen. Deze zijn uiteraard te verkrijgen op dezelfde manier als andere kaarten die op de markt te vinden zijn. De nieuwe actiekaarten zijn: ‘Drakenfluisteraar’, ‘Gids’ en ‘Seinpistool’.
De Drakenfluisteraar: Hiermee mag je een draak naar keuze 1 positie verplaatsen naar een vrij aangrenzend veld. En ook hier geld dat als je de draak op een bijbehorende kleur verplaatst je een extra beweging mag doen met de maximum van 2. Het voordeel van deze kaart is dat het geen eenmalige kaart is, en dat je na het spelen van deze kaart een extra kaart mag spelen van je trekstapel. Wel kost deze kaart je 5 munten.
De Gids: Deze kaart lijkt heel erg op de Lokale Gids van het basisspel. Al kost deze kaart je slechts 3
munten en mag je met deze kaart direct naar óf weg van de draak verplaatsen. De lokale gids wordt als een soort joker gezien, maar daarmee mag je dus niet langs een draak. Het nadeel van deze kaart is dat je naar een gebied mag verplaatsen tot en met een maximum van 1. Dus op bijvoorbeeld velden met 2 bosgebied of hoger mag je met deze Gids kaart niet komen.
Het Seinpistool: Hiermee mag je de draak verplaatsen op een veld naar keuze, zolang het binnen de terreintegel blijft. Dus je kunt hiermee zomaar de draak op een heel ander plekje zetten, van bijvoorbeeld jouw speelstuk vandaan, vlak naast het speelstuk van je tegenstander! En deze kaart kost slechts 2 munten. Wat is het addertje vraag je je af? Deze kaart is dus als enige van deze 3 nieuwe kaarten slechts 1 keer te gebruiken. Hierna gaat deze kaart dus uit het spel.
Module 2: Schatten
Deze module brengt misschien wel de grootste verandering! Je kunt met deze module zomaar het spel winnen zonder ook maar in de buurt te zijn van de eindstreep: El Dorado. Hoe dan, en is dan heel het doel van het spel in één keer verpest? Nee zeker niet. Deze module brengt het spel juist heel veel mogelijkheden. Want hoe je eerst wel eens met het basisspel te ver achter liep en het gewoon een kwestie van tijd was dat je tegenstander de laatste kaarten zou spelen om de eindstreep te halen, kan jij je nu gewoon op heel wat anders focussen. Dat zijn namelijk de schatten!
De schatfiches liggen verdeeld over de route naar El Dorado. Je gebruikt 3 schatfiches per speler, wat dus betekent dat je met bijvoorbeeld 2 personen 6 schatten kan krijgen. Is het dan zo simpel om te winnen met deze schatten? Nee. Je moet er namelijk 4 weten te bemachtigen. Mocht je met 2 spelers spelen en jullie beiden 3 schatfiches hebben, dan kun je alleen nog winnen door zoals gewoonlijk als eerste de eindstreep te behalen.
Degene die als eerste 4 schatten heeft weten te krijgen, schakelt daarmee de laatste ronde in, en de andere spelers kunnen dan nog wel (bij 3 of meerdere spelers) ook hun 4e schatfiche verkrijgen of El Dorado bereiken. De winnaar wordt dan bepaald op basis van de blokkades. Degene met de meeste blokkades wint dan het spel, of als dat aantal gelijk is de blokkade met het hoogste nummer.
Om een schatfiche te krijgen moet je uiteraard wel grenzen aan een schatfiche. Wat het vooral heel erg moeilijk maakt om met schatten te winnen, is de vraagprijs van zo’n schat. Dat kan namelijk zomaar betekenen dat je een groene kaart met de waarde van 5 moet verwijderen uit het spel. Of misschien staan er 3 blauwe kaarten op het schatfiche, wat betekent dat je 3 blauwe kaarten uit het spel moet verwijderen. Dat is nogal duur dus! Het voordeel hiervan is dat je je lagere kaarten hiermee uit het spel kunt verwijderen, wat ervoor zorgt dat je je hogere kaarten sneller van je stapel zult krijgen. Ook kun je een schatfiche krijgen met een nieuwe actiekaart. Dat is namelijk de metaaldetector!
De Metaaldetector: Hiermee kun je als je speelstuk aan een schatfiche grenst, het kopen zonder de vraagprijs te hoeven betalen. En dat voor slechts 4 munten. Wel moet je ook deze kaart helaas uit het spel verwijderen na het spelen.
Kun je nog meer doen met schatfiches naast het spel winnen als je er dus 4 hebt? Jazeker. Je kunt de schatfiches ook gebruiken om je speelstuk 2 keer naar keuze te verplaatsen. Uiteraard niet naar een berg of een veld waar al iets of iemand anders staat. Hierna ben je het schatfiche wel kwijt, dus probeer goed te bedenken of je het wilt gebruiken of niet!
Module 3: Mysteries.
Deze module brengt van de drie modules misschien het minste verandering, maar wel veel verwarring. De bedoeling van deze module is het spel nog een beetje onduidelijkheid te geven. Zoals je op de foto’s kunt zien zie je namelijk door zo’n mysterietegel een groot gedeelte van de route niet meer. Moet je er nou omheen gaan? Dat kan zeker, maar zodra je speelstuk de mysterietegel nadert, draai je hem om en zie je vervolgens wat voor velden er te zien zijn. Dit kan zomaar betekenen dat op zo’n mysterietegel allemaal velden staan die je (nog) helemaal niet hebt. Dit blijft dus tot het laatste gedeelte van het spel heel mysterieus!
De mysterietegel moet op 7 velden van een terreintegel gezet worden. En op elke terreintegel komt er een mysterietegel, behalve op de begintegel.
Conclusie
Wij vinden ‘de zoektocht naar El Dorado’ een fantastisch deckbuilding spel, en daardoor zou er al heel snel verwacht kunnen worden dat de uitbreidingen ook zo fantastisch zijn. Nou kunnen wij dit dus niet zeggen over de 2 andere uitbreidingen omdat wij die niet gespeeld hebben, maar voor deze uitbreiding gaat dit zeker op. Wij zullen El Dorado niet vaak meer spelen zonder ‘Draken, schatten en mysteries’! Wat een leuke nieuwe modules! Sommigen zullen het misschien wat minder vinden dat je nu ook kunt winnen zonder El Dorado te hebben bereikt, wat natuurlijk het hele doel is van deze racegame. Maar ons bood dit juist net genoeg verschil om midden in het spel je strategie te veranderen, een extra uitdaging dus. Ook de draken zijn een leuke toevoeging omdat je elkaar soms eens flink dwars kunt zitten, zonder zelf in de buurt te zijn van je tegenstander. Daarnaast zijn de mysteries een leuke toevoeging, maar van de drie modules het minst bijzonder. Deze uitbreiding zal heel vaak bij ons op tafel komen!

Deze review van De Zoektocht naar El Dorado: Draken, Schatten & Mysteries is geschreven door Mervin & Ginger.
Lees alle reviews van Mervin & Ginger
"Wij zullen El Dorado niet snel meer spelen zonder 'Draken, Schatten en Mysteries!'"

— Mervin & Ginger
Koop De Zoektocht naar El Dorado: Draken, Schatten & Mysteries bij je lokale Spellenwinkel:
Alle SpellenwinkelsSteun Spellenbunker, koop bij deze winkels:
999 Games Shopbol.com
Amazon
Videos over De Zoektocht naar El Dorado: Draken, Schatten & Mysteries
Omschrijving van De Zoektocht naar El Dorado: Draken, Schatten & Mysteries
De Zoektocht naar El Dorado: Draken, Schatten & Mysteries is een uitbreiding op De Zoektocht Naar El Dorado. De Zoektocht naar El Dorado: Draken, Schatten & Mysteries komt uit de De Zoektocht Naar El Dorado Spelfamilie. De Zoektocht naar El Dorado: Draken, Schatten & Mysteries is een Familiespel dat door 2-4 spelers gespeeld kan worden vanaf 10 jaar. Een spelletje De Zoektocht naar El Dorado: Draken, Schatten & Mysteries duurt gemiddeld 60 minuten en scoort qua moeilijkheid 2 ster(ren) . De Zoektocht naar El Dorado: Draken, Schatten & Mysteries staat in het Engels bekend onder de naam The Quest for El Dorado: Dragons, Treasures & Mysteries. De Zoektocht naar El Dorado: Draken, Schatten & Mysteries is ontworpen door Reiner Knizia en wordt in het Nederlands in Nederland & België uitgegeven door 999 Games. .
De Zoektocht naar El Dorado: Draken, Schatten & Mysteries is een uitbreiding op:
Een van deze spellen heb je nodig om De Zoektocht naar El Dorado: Draken, Schatten & Mysteries te kunnen spelen
De De Zoektocht Naar El Dorado Spelfamilie
Deze spellen komen ook uit de De Zoektocht Naar El Dorado Spelfamilie
Andere uitbreidingen op De Zoektocht Naar El Dorado
Deze spellen kun je, net als De Zoektocht naar El Dorado: Draken, Schatten & Mysteries, samen spelen met De Zoektocht Naar El Dorado