Review van Carcassonne – Schapen & Heuvels
"Pas op voor de wolven die op de loer liggen. En in dit spel kan dat zowel over je tegenstander gaan als over echte wolven die je schapen achterna zitten."
— Mervin & Ginger
Dat prachtige landschap in het Zuid-Franse Carcassonne is niet compleet zonder wat dieren. Verrijk je weiden met prachtige schapen en laat herders over ze waken. Pas op voor de wolven die op de loer liggen. En in dit spel kan dat zowel over je tegenstander gaan als over echte wolven die je schapen achterna zitten.
Carcassonne Schapen & Heuvels is de 9e uitbreiding van het familiespel Carcassonne. Deze uitbreiding is uitgegeven in 2014 en alleen in combinatie met het basisspel (zowel de oude als de nieuwe versie na 2016) te spelen. Dit tegellegspel ligt bij velen als klassieker in de kast. En als je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging is deze uitbreiding misschien wel wat voor jou. Vergelijkbaar met het basisspel is de uitbreiding ook te spelen met 2-5 spelers, vanaf 7 jaar. 999 games geeft aan dat de duur zo’n 40 minuten is. Uiteraard is deze uitbreiding ook afkomstig van Klaus-Jürgen Wrede.
Bij deze uitbreiding krijg je 18 nieuwe landtegels, 16 schaaps- en 2 wolfsfiches, 1 buidel en 6 houten herders in verschillende kleuren.
Herders, schapen en wolven
Leg je een tegel met een stuk weide erop, dan mag je kiezen of je een meeple gebruikt of dat je je herder op de weide plaatst. Deze krijgt dan een belangrijke taak, namelijk om zijn schaapjes te weiden. Deze schapen zijn kostbare punten waard dus de herder neemt zijn taak heel serieus. Zodra de herder geplaatst is mag de speler uit de buidel blindelings een fiche pakken. Is het een schaapsfiche dan legt hij deze bij de herder op de weide. Maar is het een wolfsfiche dan gaan je mooie plannen helaas niet door. De herder wordt uit de weide verjaagd en het wolfsfiche gaat weer terug in de buidel. Een speler mag zijn herder in een weide zetten met boeren, maar niet met een andere herder.
Elke keer als de speler een tegel aanlegt waardoor de weide waar zijn herder op staat vergroot wordt, heeft hij keuze uit 2 acties. Dit zijn acties die na de gewone handeling van een meeple plaatsen gekozen kunnen worden:
- Zijn kudde uitbreiden. Hij trekt opnieuw een fiche uit de buidel en hoopt op meer schapen. Is dit een wolf dan worden zowel zijn reeds grazende schapen als herder weggejaagd en krijgt de speler hiervoor geen punten. Is het een schaapsfiche dan heeft de speler geluk en wordt deze bij de herder geplaatst.
- Zijn kudde naar de stal drijven. De speler kiest ervoor zijn punten te innen. Het aantal schapen afgebeeld op de schaapsfiches op de weide staan elk voor één punt. De herder wordt daarna teruggenomen in de voorraad.
Doordat weiden later verbonden kunnen worden kan het voorkomen dat er meerdere herders op dezelfde weide staan. Zij delen vanaf dat moment hun schapen. Drijft één van de herders zijn schapen naar de stal tijdens zijn beurt dan krijgen beide spelers dus de punten voor al die schapen. Maar trekt één van de herders een wolf tijdens zijn beurt, dan worden alle schapen, ook die van de tegenstander(s) weggejaagd en krijgt niemand punten. Je deelt dus lief en leed met elkaar als je als herders werkzaam bent op dezelfde weide. Dit kan een strategie zijn.
Vergeet je herders en schapen niet tijdens het spel, want aan het einde van het spel zijn ze niets meer waard.
Heuvels
Als je een tegel trekt met daarop een heuvel, pak je automatisch nog een andere tegel die daaronder komt te liggen. De heuvel komt dus letterlijk hoger te liggen dan het andere landschap. Je mag zoals gebruikelijk een meeple zetten op een weg, stad, klooster of weide die ook op deze tegel afgebeeld kunnen zijn. Bij een puntentelling van een afgerond project waarin meepels staan van meerdere spelers kan een meeple die op een tegel met een heuvel staat de doorslag geven. Als er sprake is van een gelijke stand, telt de meeple op de heuveltegel sterker dan de andere meeples.
Wijngaarden
Op sommige tegels zijn wijngaarden te zien. Een meeple mag op de gebruikelijke manier op de tegel geplaatst worden, maar nooit op de wijngaard zelf. Deze wijngaarden kunnen een upgrade geven aan je klooster. Als je een klooster afgebouwd hebt, krijg je 3 punten extra voor elke wijngaard die zich bevindt in één van de 8 omringende tegels. Probeer dus tactisch te puzzelen.
Conclusie
We vinden het leuk dat er een nieuw element geïntroduceerd wordt in dit city building spel middels de fiches met dieren. Je hebt nu meer te maken met geluk dan voorheen. Laat je je meeslepen door hebberigheid of ben je heel voorzichtig? Heb je telkens geluk en pak je meerdere schaapfiches of ben je een echte pechvogel en komt de wolf steeds opnieuw op jouw weide? Push your luck en zie wat er gebeurt. De wijngaarden geven leuke bonuspunten. Je gaat nog tactischer nadenken over waar je je klooster plaatst. 18 nieuwe landtegels geven een leuke variatie aan het spel. Je hebt bijvoorbeeld bijzondere stadstegels die weer voor hele nieuwe creaties kunnen zorgen.
Wel vinden we het een nadeel dat je bij een heuveltegel een andere tegel ‘verliest’ omdat die er onder komt te liggen. Je weet niet welke tegel dit is en misschien was dit nou net hetgeen jij nodig had voor het afronden van een project. Daarnaast heeft de heuveltegel alleen een functie als deze in een stad of op een weg of weide geplaatst wordt waar jij concurreert met je tegenstander. Wellicht dat dit vaker voorkomt bij een spel met meerdere spelers, maar met z’n tweeën zagen we zelf niet heel erg de meerwaarde in van deze tegel. Het moet maar net zo uitkomen dat je een heuveltegel kan aansluiten bij een project waar jij je tegenstander probeert te overwinnen. De nieuwe landtegels hebben een iets donkerdere voor- en achterkant dan de tegels van het basisspel (wij hebben de nieuwe versie na 2016). Hou hier dus rekening mee bij het blindelings trekken van een tegel.
Deze review van Carcassonne – Schapen & Heuvels is geschreven door Mervin & Ginger.
Lees alle reviews van Mervin & Ginger
"Dat prachtige landschap in het Zuid-Franse Carcassonne is niet compleet zonder wat dieren."
— Mervin & Ginger
Koop Carcassonne – Schapen & Heuvels bij je lokale Spellenwinkel:
Alle SpellenwinkelsSteun Spellenbunker, koop bij deze winkels:
999 Games Shopbol.com
Amazon
Videos over Carcassonne – Schapen & Heuvels
Omschrijving van Carcassonne – Schapen & Heuvels
Carcassonne – Schapen & Heuvels is een uitbreiding op Carcassonne. Carcassonne – Schapen & Heuvels komt uit de Carcassonne Spelfamilie. Carcassonne – Schapen & Heuvels is een Familiespel dat door 2-6 spelers gespeeld kan worden vanaf 8 jaar. Een spelletje Carcassonne – Schapen & Heuvels duurt gemiddeld 40 minuten en scoort qua moeilijkheid 2 ster(ren) . Carcassonne – Schapen & Heuvels staat in het Engels bekend onder de naam Carcassonne: Expansion 9 – Hills & Sheep. Carcassonne – Schapen & Heuvels is ontworpen door Klaus-Jürgen Wrede en wordt in het Nederlands in Nederland & België uitgegeven door 999 Games. Je koopt Carcassonne – Schapen & Heuvels bij een van de Spellenwinkels in Nederland en België of bol.com.
Carcassonne – Schapen & Heuvels is een uitbreiding op:
Een van deze spellen heb je nodig om Carcassonne – Schapen & Heuvels te kunnen spelen
De Carcassonne Spelfamilie
Deze spellen komen ook uit de Carcassonne Spelfamilie
Andere uitbreidingen op Carcassonne
Deze spellen kun je, net als Carcassonne – Schapen & Heuvels, samen spelen met Carcassonne